Den är en lika utskälld som livsnödvändig del av varvsindustrin. Nu satsar ett av världens största kluster för fartygsåtervinning på att öka kapaciteten radikalt.
En stor del av upphuggningen och materialåtervinningen av världens handels- och passagerarfartyg sker längs Indiens kuster, där fartygen ofta bara körs upp på strandbrinken för att sedan tömmas på inventarier och huggas upp.
I början på februari sade Indiens finansminister Nirmala Shitaraman i en intervju att landets fartygsåtervinningskapacitet ska fördubblas fram till år 2024. Hon berättade också att regeringen ökat sina ansträngningar för att locka till sig fler fartyg från EU och Japan för återvinning. Det rapporterar tidningen Maritime-Executive.
Den indiska regeringens mål för fartygsåtervinningsindustrin väntas kunna skapa omkring 150 000 nya jobb i landet. Idag har Indien cirka 30 procents marknadsandel av världens fartygsåtervinning och den indiska regeringens mål är en marknadsandel på 50 procent.
Störst på fartygsåtervinning i världen är Indien följt av Bangladesh och Kina, vilka tillsammans utför cirka 90 procent av all fartygsåtervinning.
Se bildspel från världens största fartygsåtervinningsområde i Alang i Indien HÄR.