Ett av Sveriges största privata sågverk har i samarbete med en skogstransportaktör och ett av världens största rederier hittat en ny spårbunden transportväg för sitt virke som säljs på export.
Företaget Fiskarheden Trävaru AB har hittat en ny transportväg för de produkter som ska skeppas iväg från Göteborgs hamn till exportmarknader från sågverket i Malungsfors i Dalarna:
Tidigare har man kört de sågade produkterna med lastbil till hamnen i Gävle och sedan med feederfartyg till Göteborgs hamn för vidare omlastning till andra fartyg. Nu lastas trävarorna från Fiskarhedens sågverk istället på tåg vid en terminal intill sågverket, för vidare spårbunden transport till Göteborgs hamn.
Den nya tågpendeln är resultatet av ett samarbete mellan Fiskarheden Trävaru AB, Träfraktkontoret och japanska rederijätten ONE.
Den första järnvägssträckan som godspendeln trafikerar på sin väg från Sågverket i Malungsfors till Göteborgs hamn är Västerdalsbanan, som idag har sin ändpunkt strax norr om Malungsfors.
Västerdalsbanan drivs idag i privat regi på sträckan mellan Malung och Malungsfors och den sträckan rustades också för några år sedan av flera företag i skogsbranschen. Västerdalsbanan är en oelektrifierad enkelspårig järnväg som sträcker sig mellan Borlänge i sydost och Malungsfors i nordväst. Järnvägen hade ursprungligen sin nordliga ändpunkt i Särna i norra Dalarna.