Ingår omfattande samarbete om vägtester av bränslecellsdrivna lastbilar.
Toyota Motor Europe och och nederländska fordonsteknikföretaget VDL Groep samarbetar sedan en tid tillbaka kring vätgasdrivna lastbilar. Samarbetet går ut på att integrera Toyotas bränslecellsteknologi i VDL:s tunga lastbilar, och är enligt Toyota en viktig kugge i Toyotas långsiktiga vision om att minska koldioxidutsläppen från transporter”.
Målet för Toyota är att uppnå full koldioxidneutralitet inom sin fordonstillverkning i Europa senast 2040, där tunga transportfordon uppges vara en central del i omställningsstrategin.
En första demolastbil har nu tagits fram, vilken kommer nu att användas för testkörning och utvärdering. Resultaten och erfarenheterna tas med i produktutvecklingen och framtagningen av ytterligare fyra bränslecellslastbilar som VDL Groep planerat för.
Samtliga lastbilar kommer att användas av Toyotas logistikleverantörer VOS Transport Group, CEVA, Groupe CAT och Yusen — vilka uppges bli ”viktiga samarbetspartner i projektet genom att bidra med feedback från sina olika dagliga logistikrutter”.
Vätgaslastbilarna kommer att användas på rutter i Belgien (Antwerpen), Frankrike (Lille), Tyskland (Köln) och Nederländerna (Amsterdam och Rotterdam). De fyra linjerna har minst en vätgastankstation (HRS) vardera, inklusive reservlösningar.
Projektet är planerat att pågå under fem år, och enligt parterna hoppas man kunna stimulera den fortsatta uppbyggnaden av en välutvecklad vätgasinfrastruktur i hela Europa som uppfyller AFIR-kraven (EU:s provisoriska överenskommelse om förordningen om alternativ bränsleinfrastruktur).