Svårt att hålla kollen på vad som händer med de stora infrastrukturprojekten i Sverige? Bara lugn, här får du en kort lägesrapport för fem av landets viktigaste pågående projekt!
E4 Förbifart Stockholm
Projektet E4 Förbifart Stockholm är en 21 km lång motorväg, varav 18 km i tunnel, som ska förbinda norra och södra Stockholm via E4. Projektet är ett av Sveriges största vägprojekt någonsin. Syftet är enligt Trafikverket att ”skapa en tillgänglig Stockholmsregion” med ”nya och smidigare resvägar”.
I och med att över 18 km av vägen går i tunnel blir E4 Förbifart Stockholm en av världens längsta motorvägstunnlar.
Trolig slutkostnad för projektet är 51,5 miljarder kronor (2021 års prisnivå). Hela sträckan väntas öppna för trafik 2030.
Detta händer nu: Vägtunneln som binder ihop det hela är helt utsprängd. Arbetet fortsätter nu med att inreda tunnlarna med väggar, asfalt och ventilation samt med installation av säkerhetslösningar och tekniska system för elförsörjning, övervakning och trafikstyrning. Redan i höst väntas en del av E4 Förbifart Stockholm öppna för trafik, nämligen sträckan Häggvik-Hjulsta.

Ostlänken
Ostlänken mellan Järna och Linköping är en 16 mil järnvägssträcka som har planerats, debatterats och förändrats i minst tio år.
Ursprungligen var Ostlänken tänkt som en del av de nya stambanor som skulle förbinda Stockholm, Göteborg och Malmö med höghastighetsjärnväg. I december 2022 beslutade dock den nytillträdda Kristersson-regeringen att stoppa planerna på nya stambanor. Istället fick Trafikverket i uppdrag att bygga järnväg med målet att ”bidra till större arbetsmarknadsregioner, smidigare arbetspendling och regional utveckling”.
För Ostlänkens del innebar det att projektet inte blir en del av ett sammanhängande höghastighetsnät. Snarare ses det som ett fristående regionalt förbättringsprojekt.
Ostlänken ska passera tre län (Stockholm, Södermanland och Östergötland) och fem kommuner (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping). Maximal hastighet för tågen blir 250 kilometer i timmen.
Kostnaden väntas uppgå till 91,4 miljarder kronor (2021 års prisnivå). Enligt planen ska Ostlänken öppna för trafik år 2035.
Detta händer nu: Byggnationen är påbörjad för vissa delar av sträckan medan andra delar fortfarande är under planering. Ett officiellt första spadtag togs i november förra året, när projektets första brostöd började byggas i Södertälje.

Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är en 27 mil lång ny, kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Detta är ett av Sveriges längsta infrastrukturprojekt, som därför delas upp i flera olika järnvägsplaner. Det betyder att Trafikverket befinner sig i olika skeden av arbetsprocessen på olika delar av sträckan.
Syftet med Norrbotniabanan är att skapa snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter — inte minst med tanke på industrisatsningarna i norr. Som exempel på den tidsmässiga vinsten kan nämnas att det i dag tar cirka fyra timmar med tåg mellan Luleå och Umeå, och att det med Norrbotniabanan skulle kunna ta cirka 1,5 timme.
Kostnaden för projektet är enligt Trafikverket 43 miljarder kronor (2021 års prisnivå).
Detta händer nu: Byggnation pågår längs sträckan Umeå–Dåva, som är en industripark 12 km norr om Umeå. Prognosen för trafikstart här är 2026. Byggstart planeras för sträckan Dåva-Skellefteå, där järnvägsplaner har vunnit laga kraft. Denna sträcka väntas vara klar 2032. Dessutom har planeringsarbetet påbörjats för sträckan Skellefteå-Luleå.

Malmbanan
Den 50 mil långa Malmbanan mellan Boden och Riksgränsen, som leder vidare till Narvik i Norge, är som bekant av stor betydelse för såväl persontrafik som den svenska malmexporten. Lika bekant är det att sträckan drabbats av allvarliga problem de senaste åren.
Nu ska därför ett stort antal förbättringsåtgärder utföras längs sträckan, som är enkelspårig och därför mycket känslig för störningar. Bland annat ska bangårdar förlängas för att längre tåg ska kunna mötas. Vidare ska banunderbyggnaden förstärkas för att möjliggöra för tyngre godståg, plus att det nya signalsystemet ERTSM ska installeras. Det sistnämnda ska vara klart 2029.
Detta händer nu: Bangårdsförlängningar, installation av ERTSM, upprustning av spår, utbyte av räls, med mera.

Västlänken
Projektet Västlänken utgörs av åtta kilometer järnväg för pendel- och regiontåg. Drygt sex kilometer av sträckan går i tunnel under centrala Göteborg. Tre nya stationer under mark byggs vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.
Syftet med Västlänken är att underlätta resandet i Göteborg och Västsverige. Med Västlänken och de nya stationerna kommer pendel- och regiontåg att kunna passera vidare genom Göteborg. Detta gör att trycket på Göteborgs central och kollektivtrafiksystemet minskar, liksom sårbarheten i hela järnvägssystemet.
Officiell byggstart skedde 2018. Västlänken var ursprungligen budgeterad till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. Projektet är dock försenat och fördyrat. Möjligt slutdatum är nu satt till 2030, medan kostnaden i nuläget väntas landa på 26 miljarder kronor.
Detta händer nu: Byggnation pågår vid samtliga fyra etapper, där etapp Centralen har kommit längst. 2026 väntas Station Centralen öppna som säckstation. För övriga etapper anges det möjliga slutdatum som nämns ovan, det vill säga 2030.
