Skanska fick nyligen klartecken att rusta en av förbindelsebanorna mellan Norra Stambanan och Inlandsbanan för att erbjuda den som vintertestbana. På Inlandsbanan AB menar man att beslutet är olyckligt eftersom banan kan komma att behövas i framtiden för godstrafiken.
I slutet av januari gav Trafikverket det slutgiltiga klartecknet till Skanska att rusta upp järnvägen mellan Jörn i Västerbotten och Arvidsjaur i Lappland.
Den drygt sju mil långa enkelspåriga och oelektrifierade järnvägssträckan är en av flera tvärspår som förbinder Inlandsbanan i väster med Norra Stambanan vid Norrlandskusten och trafiken på banan upphörde på 1990-talet.
Klartecknet från Trafikverket gör att Skanska kan sätta spaden i jorden för sina planer att rusta järnvägssträckan för totalt 4 miljarder kronor.
– I dag i hela Europa finns det ingen anläggning som kan genomföra realistiska vintertester. Det saknas helt, så det är det som är allra mest unikt med den här tänkta anläggningen, säger Martin Bucht, affärsutvecklare vid Skanska, till Sveriges Radio Ekot.
På Inlandsbanan AB, som bland annat bedriver trafik på Inlandsbanan, överklagade man Trafikverkets första beslut för ett år sedan att överlåta järnvägen Jörn-Arvidsjaur till Skanska. Deras överklagan avslogs dock:
– I ljuset av kapacitetsbrist så är det fel att lägga ner fungerande järnväg, säger Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan AB, till SVT Västerbotten.
Ett av Inlandsbanan AB:s uppdrag från ägarna (kommunerna längs banan) är att verka för att järnvägen Jörn-Arvidsjaur och de övriga tvärbanorna åter öppnas för trafik.
Transportnytt har sökt Skanskas affärsutvecklare Martin Bucht för en kommentar.
Läs mer om järnvägen Jörn-Arvidsjaur på Jarnvag.net.