Har tagit leverans av ytterligare ett ropaxfartyg för trafiken mellan Sverige-Finland.
Finska rederiet Finnlines har tagit leverans av frakt- och passagerarfartyget Finncanopus, som är det andra av två ropax-fartyg i rederiets så kallade Superstar-klass. I likhet med det första fartyget Finnsirius, som levererades i somras, har det nya fartyget byggts vid det kinesiska varvet China Merchants Jingling.
Fartyget kommer — också i likhet med Finnsirius — att trafikera rederiets linje mellan Sverige och Finland mellan destinationerna Kapellskär-Långnäs-Nådendal. Finncanopus väntas tas i drift i februari 2024.
De två systerfartygen Finnsirius och Finncanopus är de största ropax-fartygen i Finnlines flotta. Båda har 5 200 lastmeter för frakt och har plats för 1 100 passagerare.
Som tidigare rapporterats är fartygen försedda med såväl landströmsanslutning som batteripaket, som kan laddas i hamn och generera kraft till havs.
Finnsirius och Finncanopus ingår i ett större investeringsprogram på 500 miljoner euro, där även tre nya rorofartyg ingår vilka har varit i drift sedan förra sommaren.
FAKTA OM FINNNCANOPUS
Fartygstyp: Frakt- och passagerarfartyg / ro-pax
Isklass: 1 A Super
Total längd: 235,0 m
Största bredd (moulded breadth): 33,3 m
Bruttodräktighet (GT): 65 692
Lastmeter: 5 200
Optimal hastighet: 16 / 20,5 knop
Motoreffekt: 4 x 7 200 kW
Flagga: Finland
Maximalt antal passagerare: 1 100
Antal passagerarhytter: 323
Rutt: Sverige–Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal)