Från renodlad industri- och handelsstad till ett av två regionala centrum för utbildning, handel och logistik. Vi har listat de viktigaste logistik- och infrastrukturprojekten som pågår eller nyligen färdigställts i Norrköping just nu.
Flera av Norrköping gamla industriföretag som bland andra Holmen och Billerud Korsnäs går riktig bra just nu, något som bidrar till att ge logistik- och hamnverksamheten i staden ett rejält uppsving. Norrköpings läge som logistiknav gynnas också av bygget av den nya höghastighetsjärnvägen mellan Norrköping och Stockholm – Ostlänken – som kommer förkorta restiden Stockholm-Linköping och lämna mer plats till spårbundet gods på den befintliga södra stambanan.
Här är de flesta av de viktigaste infrastrukturprojekten i Norrköping som pågår eller nyligen färdigställts:
Kardonbanan: Den helt nya enkelspåriga och elektrifierade anslutningen av de nordliga och sydliga godsspåren ut till hamnen samt industriområdena på Malmölandet och Händelö öppnades i vintras för trafik. Bygget av Kardonbanan var nödvändigt på grund av att anslutningen av det sydliga godsspåret är i vägen för Ostlänkens dragning genom centrala Norrköping.
Den nya godsspårsanslutningen – Kardonbanan – innebär att det nordliga godsspåret får en triangelanslutning till södra stambanan vid Åby strax norr om Norrköping och att ett helt nytt spår byggs mellan de nuvarande norra respektive södra godsspåret (se karta här intill).
BILDEN T H: Kardonbanan är ansluten till södra stambanan norr om Norrköping och knyter ihop godsspåren till Händelö och Malmölandet. De ljusbruna linjerna är befintliga industrispår i Norrköping och de streckade gröna linjerna är dels Kardonbanan och den planerade snabbtågsanpassade dubbelspåriga järnvägen Ostlänken, som i Norrköping får samma sträckning som den befintliga södra stambanan. Skiss: Trafikverket
Ny bangård: Bygget av en helt ny godsbangård på Malmölandet strax norr om Norrköping då godsbangården i centrala Norrköping är i vägen för den blivande Ostlänken.
Västra Bravikenvägen – genomfartsleden som förbinder industriområdena i Norrköpings hamn, på Händelö samt på Malmölandet – får också ökad trafikkapacitet genom en ny dragning på Malmölandet och flera nya anslutningar och rondeller.
Hamnutbyggnad: Utbyggnaden av Norrköpings djuphamn – Pampushamnen längst ut på Händelö – påbörjades i september. Projektet utförs av Peab och innefattar en ny 310 meter lång pålad plattformskaj, en 60 meter lång tyngdlyftskaj samt en ny hamnplan för uppställningsytor för gods.
Utbyggnaden kräver också kompletterande muddring av hamnbassängen för att åstadkomma tillräckligt djup för fartygstrafiken i hela hamnbassängen. Utbyggnaden av Pampushamnen beräknas vara slutförd 2024.
Norrköpings hamn är en fullservicehamn med hantering av främst skogs-, stål-, spannmåls-, energi- och petroleumprodukter, containers samt projektlaster från industrier. Som en del i den stadsomvandling som sker i Norrköping upphör hamnverksamheten i det inre hamnområdet.
Samtidigt växer logistikverksamheterna kraftigt i Norrköpingsområdet:
Rustas 120 000 kvadratmeter stora centrallager på Malmölandet byggs ut med en ny 69 000 m2 stor byggnad intill. Den nya lagerdelen planeras tas i drift under nästa år och beräknas skapa omkring 50 nya arbetstillfällen.
Postnord ska bygga en ny 70 000 m2 stor logistikanläggning samt ett kallager på 20 000 m2 på Malmölandet i samma område som Rustas centrallager. Bygget ska utföras av bolaget Infrahubs. Lagret byggs för Bauhaus räkning och ska användas för lagring, hantering och distribution av varor som ska till Lagerhaus samtliga butiker i Sverige och Norge.
Cykelvägar: Nya cykelvägar byggs längs genomfartsleden över Händelö och Malmölandet och som gör det möjligt att cykla på separerade cykelvägar från Norrköping över Händelö och Malmölandet och vidare till Åby.
BILDEN UNDER: Nya godsspåret Kardonbanan norr om Norrköping, som förbinder de befintliga godsspåren på Malmölandet och Händelö och ansluter dem till södra stambanan. Bilden är tagen på Malmölandet, där den nya godsbangården ska byggas. Till vänster syns sidospåret till Bravikens sågverk. Foto: Pierre Kjellin