Världens sjunde största rederi Hanjin Shippings fyrtioåriga historia fick sitt slut i mitten på februari i och med att företaget officiellt förklarades bankrutt och sattes i likvidation av en central domstol i Seoul i Sydkorea.
En konkursförvaltare har utsetts för att överse försäljningen av Hanjins återstående tillgångar och fordringsägare ska registrera sina anspråk senast 1 maj.
Domstolens beslut motiverades av att likvidation skulle inbringa mer pengar och en rättvisare fördelning till fordringsägarna än att fortsätta driften.
Det har varit en utdragen dödskamp som skapat mycket oro och problem på hela containermarknaden. I ett försök att få tid att rekonstruera företaget och undvika likvidation, ansökte Hanjin om konkursförvaltning redan i augusti förra året.
Men när rederiet inte längre kunde få krediter, accelererade problemen snabbt: Hanjin hade varken pengar till löner, bränsle eller hamnavgifter. Enorma mängder gods hamnade i limbo. Hanjins skuld har uppskattats till över 45 miljarder kr.
Den Sydkoreabaserade revisionsfirman Samil PWC uppskattade i december förra året likvidationsvärdet till cirka 13,5 miljarder kr medan tillgångar som hittills sålts av endast inbringat 1,4 miljarder kr, oräknat värdet av fartyg som redan tagits i beslag genom juridiska processer från enskilda fordringsägare.
Hanjin Shipping var en del i familjeägda konglomeratet Hanjin Group och fanns i 60 länder med omkring 6 000 anställda och cirka 100 containerfartyg. Antalet fartyg nästa fördubblades mellan 2006 och 2014. Ambitionen att aggressivt öka marknadsandel skapade stor överkapacitet och hårt priskrig mellan flera stora rederier, samtidigt som Kinas ekonomi började sakta farten och den globala finanskrisen 2008 slog till.
Analysföretaget Alphaliners chefkonsult Tan Hua Joo menar att det var långt ifrån bara dåligt ledarskap som ledde till Hanjins kollaps.
– Hanjin var inte ensamt om att expandera för att vinna marknadsandelar, hela industrin var lika skyldig till den vårdslösa expansionen, säger Tan till branschorganet Lloydslist.
Tan menar att HMM, Hyundai Merchant Marine var i en liknande situation som Hanjin, men Koreas regering valde att rädda Hyundais rederiverksamhet, liksom varvskoncernen Daewoo Shipbuilding som också fått statligt stöd under senare tid.