Transportkostnaderna ökade med mellan 15 och 70 procent för fem importföretag med centrallager i Västsverige, under konflikten på APM Terminals. Det framgår av en forskningsstudie från Handels i Göteborg. Men konflikten medförde även en rad andra extrakostnader för varuägarna som var betydligt större än så.
Professor Rickard Bergqvist på Handelshögskolan har handlett en forskningsstudie om effekterna av hamnkonflikten i Göteborg som inleddes med bland annat övertidsblockad under vårvintern 2017 och som fortsatte med en lockout som inleddes strax före sommaren
Handelseleverna Erica Lindroth och Hà Huong har under Bergqvists ledning undersökt hur fyra importföretag inriktade på mode med centrallager i Västsverige klarade sig när containerflödet via Göteborg ströps. Företagen deltar anonymt i studien.
Studenterna har jämfört med varuhuskedjan Jula. Jula har en egen järnvägspendel från hamnen till sin kombiterminal i Falköping, medan de fyra modeföretagen använder vägtransporter för containrarna från hamnen.
När konflikten i Göteborg inleddes flyttades containergodset till ett stort antal andra hamnar. Några av dem var Hamburg, Rotterdam, Århus, Halmstad, Norrköping, Varberg, Malmö och Uddevalla. Det betydde att transportkostnaderna ökade. Dels för att transportsträckorna blev längre, men också på grund av att efterfrågan på containertransport på landsväg blev högre.
De fyra modeföretagen uppger att deras kostnadsökningar blev upp till 70 procent högre per container. Jula klarade sig med en 15-procentig kostnadsökning på grund av tågtransporterna från hamnen inte påverkades lika hårt av konflikten, som biltransporterna. Jula har dessutom att buffertlager vid sin kombiterminal att ta till när någon transport uteblir.
– Men företagen påpekar att det inte var transporterna som drabbades av de största kostnadsökningarna. Andra kostnader är flera gånger större, säger Rickard Bergqvist.
Det är till exempel kostnader för:
– överbemanning när en leverans inte anländer och underbemanning när den till sist dyker upp,
– skev lagerhållning och utförsäljning av varor som kommer in för sent för den säsongskänsliga och kampanjberoende modehandeln,
– det stora arbetet med att prioritera i vilken turorordning containrarna ska transporteras.
Mitt under konflikten drabbades dessutom Maersk av ett datorvirus som slog ut IT-systemen vid APM Terminals i Göteborg. Det försvårade naturligtvis arbetet med prioriteringen för varuägarna.
Studien bygger på ett tiotal djupintervjuer med varuägare och speditörer.
Forskningsresultat kommer att presenteras i rapporten: ”Port-related Conflict at Port of Gothenburg – Consequences from a Retailer’s Perspective”. Den kommer att läggas fram på en konferens om logistik i Danmark under juni månad.
Mats Udikas