Arbetskonflikten i Göteborgs hamn har nu diskuterats i riksdagen. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson förklarade att regeringen inte kommer att ta initiativ till en lag som stoppar den typen av strejker. Däremot får Medlingsinstitutet ett uppdrag av regeringen att göra en kartläggning.
Det var den moderata riksdagsledamoten Lars Hjälmsered som ställde frågan om regeringen kommer att ta initiativ till en lagändring för att hindra den typen konflikt som pågår i Göteborgs hamn.
Arbetsgivaren APM Terminal har tecknat kollektivavtal med Transportarbetarförbundet och då gäller fredsplikt mellan parterna, enligt spelreglerna på arbetsmarknaden.
Men majoriteten av de anställda i hamnen är anslutna till Hamnarbetarförbundet som saknar kollektivavtal. De har erbjudits hängavtal på Transportarbetarförbundet, men tackat nej.
– Regeringen har inte för avsikt att ändra den svenska modellens funktionssätt, svarade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson under debatten i riksdagens kammare 21 februari.
I korthet gäller att strejkrätten är grundlagsfäst och reglerna för stridsåtgärder och fredsplikt när det finns kollektivavtal är fastställda i medbestämmandelagen. Den svenska modellen förutsätter att parterna gemensamt tar ansvar för att modellen fungerar på avsett sätt enligt arbetsmarknadsministern.
– Jag har förståelse för att det kan vara frustrerande för en arbetsgivare som har kollektivavtal ändå i vissa fall drabbas av stridsåtgärder, tillade Ylva Johansson samtidigt som hon betonade att hon inte uttalade sig om den aktuella konflikten.
Medlingsinstitutet får nu uppdrag av regeringen att göra en kartläggning och analys av konflikter där arbetsgivaren har tecknat ett kollektivavtal, men drabbas av stridsåtgärder från någon annan arbetstagarorganisation än den man har avtal med.
Mats Udikas