REPORTAGE. Ystads hamn är bland landets största när det gäller roro och passagerare. Efter den stora utbyggnaden för snart fem år sedan vill man växa ytterligare — inte minst på järnvägsfärjetrafiken.
Att stora infrastrukturprojekt tar lång tid att genomföra är inget ovanligt. Så var det även med den nyligen genomförda utbyggnaden i Ystads hamn. Faktum är att hamnbolagets vd Björn Boström redan 2008 — när han påbörjade sitt uppdrag — fick ett tydligt uppdrag från styrelsen: ”Se till att påbörja en flytt ut till den yttre hamnbassängen!”
Tolv år senare, vid årsskiftet 2020-2021, var hamnutbyggnaden färdig. En nöjd hamn-vd kunde då blicka ut över bland annat 140 000 kvadratmeter ny mark samt två helt nya färjelägen.
—Det är helt klart det största utvecklingsprojektet under min tid, och möjligen också den enskilt största investeringen i kommunen Ystads historia. Utöver det vi redan gjort har vi nu också ytor där vi skulle kunna bygga ytterligare fyra färjelägen, plus att vi har möjlighet att fylla igen ännu mer av vattenområdet innanför vågbrytarna, säger Björn Boström, vd för det kommunala hamnbolaget Ystad Hamn Logistik, och tillägger:
— Vi har fått till en väldigt bra framtidslösning, vilket var viktigt för oss.

Miljardsatsning
Satsningen gick på nästan exakt en miljard kronor, varav EU bidrog med ett investeringsbidrag på 250 miljoner.
— Det fanns i grunden två skäl till utbyggnaden. Det ena var och är att det finns ett långsiktigt stadsbyggnadsprojekt i kommunen som heter Hamnstaden, som innebär att man vill bygga bostäder, kontor och annat nära vattnet i delar av dagens hamnområde, säger Björn Boström.
Det andra skälet har mer med affärsverksamheten att göra.
— Vi vill att våra rederier och kunder ska känna sig trygga med att de kan fortsätta utvecklas med oss även i framtiden. Med våra två nya färjelägen kan vi nu ta in fartyg som är upp till 240 meter långa. Dessutom har vi muddrat så att vi idag har ett djup på nio meter vid de nya färjelägena. Det gör att våra rederier vet vilken typ av fartyg de kan investera i framöver.

Rederierna ifråga är Bornholmslinjen — som trafikerar linjen Ystad-Rönne — samt Unity Line och Polferries, vilka bägge har trafik mellan Ystad och polska Świnoujście.
— Just Polferries satte förra året glädjande nog in en helt ny färja som är 216 meter lång. Den skulle aldrig ha kunnat komma in i den inre hamnen utan är byggd för att passa därute.
Tredje störst på passagerartrafiken
De nya, längre färjelägena innebär också att Ystads hamn kan ta emot kryssningsfartyg i större utsträckning än tidigare, även om det är den traditionella passagerartrafiken — och självklart roro-trafiken — som är klart dominerande i den skånska hamnen.

Förra året reste exakt 2 370 222 passagerare till och från Ystad, vilket gör att man är landets tredje hamn sett just till passagerartrafiken. Endast Helsingborg och Stockholm har fler passagerare.
Samtidigt har antalet passagerare på tre år minskat med cirka 8 procent.
— Bornholmstrafiken går bra och ökar stadigt. Det är framförallt den polska trafiken som fluktuerar, vilket främst beror att kriget i Ukraina bröt ut 2022 och att vi därefter har fått en recession med påföljande inflation. Dessutom har många av våra passagerare tidigare varit polska hantverkare, och den typen av arbetspendling har minskat betydligt de senaste åren.
Omvärldssituationen har också inverkat negativt på antalet hanterade roro-enheter — det vill säga lastbilar, släp och trailers. Sedan 2022 har roro-enheterna minskat med nästan 22 procent för att under förra året landa på siffran 200 305. Det innebär att Ystad med råge behåller positionen som landets femte största roro-hamn.
Byggkrisen påverkar
— Mycket av godset som har försvunnit är byggmaterial, vilket helt enkelt beror på att man inte bygger lika mycket idag som för några år sedan. Tidigare har det kommit väldigt mycket byggmaterial hit från utlandet, främst betongelement, klinkers, kakel och takpannor, men det godset har avtagit.
Enligt Björn Boström har Ukrainakriget med påföljande ekonomisk nedgång och trafikminskning påverkat samtliga hamnar i södra Sverige.

— Samtidigt tycker jag årets siffror för vår hamn ser allt bättre ut. Under årets andra kvartal har vi haft en rejäl ökning. Så nu hoppas och tror jag att siffrorna kanske bottnar och att det vänder uppåt igen, säger Björn Boström och betonar att det för hamnbolagets del är lika viktigt med roro-trafiken som med passagerartrafiken inklusive alla dess fordon.
— Utöver det har vi också en del bulkhantering, vilket är omkring 5 procent av våra totala volymer. Det är till exempel spannmål, grus och sten, pellets och flis. Vi tjänar bra på bulksidan, och jobbar mycket med att utveckla den verksamheten. Vi har bland investerat i en helt ny hamnkran för 35 miljoner kronor.
Vill lyfta tågfärjetrafiken
En annan verksamhet som Ystad Hamn definitivt vill arbeta upp är den något bortglömda järnvägsfärjetrafiken. Förutom Trelleborg är det bara Ystad som har den här typen av trafik, och för Björn Boström är det viktigt att lyfta fram den här tjänsten.
— Jag brukar säga att vi är landets näst största järnvägsfärjehamn och att Trelleborg är näst minst, säger hamn-vd:n med glimten i ögat innan han med allvar betonar:
— I dagens läge är det oerhört viktigt att vi har det som kallas redundans när det gäller tågfärjorna. Om det händer något med Öresundsbron som gör att tågen inte kan ta den vägen, så måste det finnas alternativ. De måste kunna fraktas både mellan Trelleborg och Tyskland och via oss här i Ystad till Polen — inte minst av säkerhetsskäl. Vi måste inse att vi nu är med i Nato och att Polen är ett stort och mycket viktigt land för Natos försvar.

Tågfärjetrafiken via Ystad låg nere under sex år, vilket gör att hamnbolaget nu får kämpa hårt med att få fart på den här trafiken igen.
— Vi har fraktat tåg på färjor sedan mitten av 1970-talet och hanterade som mest 36 000 enheter, även om det då var något kortare vagnar än idag. Men 2018 bestämde sig Green Cargo och polska PKP att sluta köra sina tågvagnar via oss, bland annat på grund av höga banavgifter i Polen.
Långvarig ombyggnad
Nästa käpp i hjulet för Ystads järnvägsfärjetrafik blev att hamnen i polska Świnoujście byggdes om under två år. Det satte stopp för resterande tågfärjetrafik till och från Ystad.
— Men nu är ombyggnationen där färdig och sedan drygt ett år sedan kan vi återigen skeppa järnvägsvagnar till och från Polen. Och vi har definitivt både kapaciteten och infrastrukturen för att öka denna trafik.
Till följd av det rådande säkerhetsläget har även regeringen fått upp ögonen för järnvägsfärjetrafikens betydelse. För bara några månader sedan beordrade man Trafikverket att utreda hur den här typen av trafik ska kunna säkerställas.
— Det är förstås positivt, även om vi gärna hade fått lite mer uppmärksamhet i sammanhanget. Men vi hoppas verkligen att Trafikverket inkluderar även oss om det blir tal om olika stödåtgärder, säger hamn-vd:n Björn Boström, som kan se tillbaka på en lång karriär inom sjöfarts- och hamnvärlden.

Slutar efter årsskiftet
— Jag har jobbat i branschen i över 40 år och hunnit fylla 63 år, och mitt kontrakt går ut när jag fyller 65. Därför har jag bestämt mig för att sluta här efter årsskiftet. Jag har drivit igenom stora projekt i hamnen och tror det är bra att en ny kraft kommer in som kan driva nästa stora projekt. En verksamhet som den här måste ha en vd som tänker långsiktigt, säger Björn Boström och avslutar:
— För egen del tänker jag starta eget och börja konsulta, om någon nu vill ha mig… Annars blir jag pensionär på heltid, hjälper till med barnbarnen och spelar musik med mina gamla kompisar. Det finns alltid saker att göra!
——————————–
FAKTA YSTADS HAMN
– Sveriges tredje största passagerarhamn (exklusive kryssningsresenärer)
– Sveriges femte största roro-hamn
– Har daglig färjetrafik till polska Świnoujście samt till Rönne på Bornholm
– Bedriver även järnvägsfärjetrafik till Polen
– Antal anställda: 33
– Omsättning: 147,5 MSEK (2024)
– Övrigt: har nyligen investerat 35 MSEK i en ny kran av typen ”Liebherr LH 150 M Gantry Port Litronic”, som – har en lyftkapacitet med krok på 26 meter/9 ton alternativt 8 meter/20 ton.
——————————–
FAKTA BJÖRN BOSTRÖM
– Namn: Björn Boström
– Yrke: vd för Ystad Hamn
– Ålder: 63 år
– Familj: Fru, två barn och tre barnbarn
– Bor: Lund
– Övrigt: Har varit vd för Ystad Hamn sedan 2008. Har arbetat över 40 år inom sjöfarts- och hamnvärlden. Slutar som vd för Ystad Hamn efter årsskiftet.