Medan feederfartyget X-Press Pearl brinner för fullt utanför Sri Lankas kust spolas rester från dess giftiga kemikalielast upp längs Sri Lankas västkust. Men katastrofen hade kunnat förhindras om fartyget inte hade nekats komma in i andra hamnar.
Det blott tre månader gamla och 186 meter långa containerfartyget X-Press Pearl, med en kapacitet på 2 700 TEU, var mitt ute på Arabiska Sjön, över tusen sjömil bort från Sri Lanka när besättningen upptäckte ett läckage av syra bland fartygets totalt 1 486 containrar.
X-Press Pearls kapten kontaktade därefter två olika hamnar – Hazira på Indiens västkust och Hamad i Qatar – och bad om tillstånd att få komma in i hamn för att lasta av de containrar som drabbats av läckage. Båda hamnarna avslog kaptenens begäran. Några dagar senare fattade en av fartygets containrar eld, där brandorsaken tros vara den kemiska reaktion som uppstod när de läckande ämnena kemiskt reagerat med annat material.
”Den här katastrofen hade kunnat förhindras om de här hamnarna hade skött sitt jobb och tagit hand om lasten, istället för att utsätta besättningen och fartyget för fara”, säger en anonym medarbetare på rederiet X-Press Feeders i en intervju med nyhetssajten Splash247.com.
BILDEN T H: Indiska kustbevakningens bilder på det brinnande fartyget X-Press Pearl, tagna den 26 maj.
I november 2020 släppte det norska bolaget Gard, som bland annat försäkrar fartyg, en rapport där man bland annat uppskattade att en brand i containerförpackat gods inträffar i genomsnitt en gång varannan vecka runt om i världen. Rapporten pekade också ut de tre vanligaste brandorsakerna till bränder i fartygsgods i containrar hittills (den vanligaste orsaken överst):
1. Träkol som självantänder
2. Bristfälligt förpackade eller lastade kemikalier
3. Brand i batterier
LÄS ÄVEN:
Brinnande fartyg kan orsaka miljökatastrof