Hallå där, Johanna Linder — branschutvecklare inom kompetensförsörjning hos Transportföretagen, som deltog på Automässan i Göteborg.
Transportbranschen har stort behov av ny personal, hur ser det ut specifikt för motorbranschen?
— Motorbranschens rekryteringsbehov ligger på 6 800 medarbetare under perioden 2022-2024. Av dem är över hälften mekaniker och tekniker, så det en väldigt stor brist på de yrkesrollerna.
Och hur ser det ut det på längre sikt?
— Totalt sett, om man räknar med alla transportslag utom de på räls, så saknas det 150 000 medarbetare under åren 2022-2035 — något som vi skriver mer om i vår rapport ”Transportnäringen och framtidens arbetsmarknad”.
Hur ska man lösa det behovet?
— Dels behövs det fler utbildningsplatser, dels måste vi öka intresset för våra olika branscher. Det är oerhört viktigt att alla våra tillgängliga utbildningsalternativ — det vill säga gymnasieskolan, vuxenutbildningen och arbetsmarknadsutbildningen — klarar av att leverera den personal som branschen behöver, vilket inte sker idag. I nuläget tillgodoses branschens rekryteringsbehov bara till cirka 60 procent.
Ni var både utställare och ingick i planeringen inför Automässan i Göteborg, hur gick det där?
— Vi hade i uppdrag att bjuda in elever och lärare från Sveriges alla fordons- och transportprogram, och totalt var det 1 600 elever och lärare från hela landet som anmälde sig och kom till mässan. Vi hade studentintroduktioner för eleverna och lät också företag få komma och prata om sig själva inför eleverna, vilket var väldigt lyckat.
Det måste vara ett bra läge rent jobbmässigt för de ungdomar som utbildar sig inom transportbranschen?
— Ja, vi gratulerar eleverna till att de valt en bransch med så gynnsamma förutsättningar. Vissa företag på Automässan har ju till och med haft information vid sina montrar om att de söker personal. Så vi har uppmanat ungdomarna att verkligen gå runt bland företagen och välja den typ av arbetsgivare och bransch som de tror att de kommer att gilla att jobba hos.