Hallå där, Jennifer Björk — affärsområdeschef och projektledare för e-handelsmässan ”e-Commerce Expo” som arrangeras i Stockholm i slutet av maj. Berätta om mässan!
— Ja, ”e-Commerce Expo” är faktiskt Nordens största mässa, konferens och mötesplats för e-handeln och det är en mässa som samlar hela e-handelsbranschen den 29-30 maj på Kistamässan i Stockholm. Hit kommer besökare för att ta sig an e-handelns utmaningar, logistiklösningar, e-handelsplattformar och de senaste trenderna.
Har ni några särskilda teman på årets mässa?
— Självklart! Vi har en konferens som arrangeras parallellt med mässan, där vi i år har fokusämnena Hållbarhet, AI, Retail Media, Gen Z och Dagligvaruhandeln.
Några särskilda talare du vill passa på att lyfta?
— Oj, det är ju så många… men bland alla fantastiska talare kan jag ju passa på att nämna Jack Stratten, som är Head of Trends vid konsultbyrån Insider Trends, Charlotte Munro, som arbetar som Global Product Marketing-chef vid Booking.com, Naznoush Habashian som är hållbarhetschef hos Postnord och Florian Westerdahl, som är CTO hos Lindex. Men självklart har vi massor med andra bra talare!
Hur ser bokningsläget ut och hur många besökare förväntar ni er?
— Det ser bra ut! Just nu har vi snart 250 utställare från olika sektorer av branschen och vi ser positivt på att vi ska lyckas öka antalet registreringar i år jämfört med förra året. Vad gäller antalet besökare hade vi förra året strax under 4 000, och i år har vi som mål att landa på 5 000 besökare.
Är det något mer som händer under mässan, något mässmingel eller så?
— Javisst, dagarna startar med kostnadsfria morgonseminarier som kickstartar bägge mässdagarna. Utöver själva mässan, de öppna scenerna och konferensen så kommer vi självklart även ha ett mässmingel, som blir den 29 maj. I år bjuder vi på LED-show, dj och saxofonist och prisutdelningar – det är förstås något man inte får missa!