I vår frågeserie med de svenska transportpolitikerna har det blivit dags för Emma Berginger, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet, att ge sin syn på saken.
Den 13 juni presenterades Sveriges nya infrastrukturplan. Vad är du mest nöjd med alternativt mest kritisk mot?
— Jag är mest nöjd med att alla delar av de nya stambanorna finns med så att Trafikverket kan jobba även med “hjärtat” i Jönköping där stambanorna ska knytas ihop. De nya stambanorna kommer inte bara göra det möjligt att resa snabbt mellan städerna längs med banans sträckning, de kommer också att avlasta befintliga spår för mer regionaltåg och godståg. Minst nöjd är jag med satsningarna på motorväg, inte minst den dyra Södertörnsleden utanför Stockholm och att det saknas investeringar för att färdigställa dubbelspår på Nya Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand och att investeringar som förbättrar järnvägen mellan Stockholm-Oslo lyser med sin frånvaro.
Vilken är den enskilt viktigaste åtgärden för att den svenska transportsektorn ska lyckas nå målet om att minska utsläppen från växthusgaser med 90 procent fram till 2050?
— Det finns inte en enskild åtgärd som ensamt är avgörande. Elektrifieringen är viktig, omställningen till hållbara förnybara bränslen är viktig, men framförallt så är effektiviseringen av transportsektorn viktig. Våra transporter behöver sluka mindre energi. Då är det viktigt att både planera samhället för att minska behovet av transporter och att flytta transporter till mer energismarta fordon som tåg och sjöfart.
En stor del av transportsektorn går nu över till eldrift — hur ska Sverige klara elförsörjningen?
— Den förnybara elproduktionen behöver öka, inte minst vill vi bygga ut den havsbaserade vindkraften och öka solelsproduktionen. Utöver ny energiproduktion, behöver Sverige också stora investeringar i framtidens elnät, med goda möjligheter till överföring och lagring av el. Dessutom vill Miljöpartiet satsa stort på energieffektivisering, det är nästan alltid det billigaste, snabbaste och miljövänligaste sättet att ta oss framåt i energiutmaningen.