I vår serie med politikerintervjuer inför valet har turen kommit till Centerpartiets Anders Åkesson, vice ordförande i Riksdagens Trafikutskott.
Den 13 juni presenterades Sveriges nya infrastrukturplan. Vad är du mest nöjd med alternativt mest kritisk mot?
— Jag är nöjd med att Centerpartiet fått genomslag för, i propositionen 2021 som utgör grund för regeringsbeslutet, principen ”lagt kort ligger”, det vill säga att objekt som redan låg med i den tidigare planen inte tilläts ryckas ut för att ge utrymme för nya, sådant har vi sett för mycket av tidigare. Jag är missnöjd med att pengarna till att underhålla framförallt vägsystemet inte räcker. Det hade varit möjligt att rymma mer pengar till underhåll om regeringen i högre grad varit öppna för annan finansiering än direkt över statsbudget för några av de investeringsobjekt som nu ligger i plan.
Vilken är den enskilt viktigaste åtgärden för att den svenska transportsektorn ska lyckas målet om att minska utsläppen från växthusgaser med 90 procent fram till 2050?
— För att utsläppen ska minska krävs fler åtgärder. För fordonsflottan är det bränslet och en fortsättning med reduktionsplikten, ett effektivt bonus-malus-system och en kraftig utbyggnad av laddinfrastrukturen. Dessutom krävs en ökad transporteffektivitet som bara uppnås när olika transportslag samverkar, för att olika transportslag ska kunna samverka fordras effektiva noder/terminaler där gods/passagerare skiftar transportslag. För bilar, tunga transporter och arbetsmaskiner i den befintliga fordonsparken vill vi se en succesivt ökad inblandning av biodrivmedel, alternativt stöd för konvertering till en mer hållbar framdrift.
En stor del av transportsektorn går nu över till eldrift — hur ska Sverige klara elförsörjningen?
— Vi vill införa ett planeringsmål för att elsystemet år 2040 ska kunna inrymma minst 300TWh. Detta kräver förstås att det byggs ny storskalig elproduktion, men också att öka energieffektivisering, lokal elproduktion samt överföringskapacitet och lagring. Vi måste också öka den lokala acceptansen för både nät och produktion och vill därför ha rejäla ersättningar till både kommuner, markägare och närboende.