Drönare sätts in i underhållsarbetet av järnvägen.
Infrastrukturkoncernen NRC Group Sverige och Trafikverket samverkar i en ny metod för att underhålla järnvägsnätet i Sverige med hjälp av drönarteknik.
Enligt parterna kommer drönarktekniken att ha en betydande samhällsnytta och innebära en innovation inom basunderhållet av järnvägen — vilket vanligtvis kräver att spår stängs av.
— Genom att använda drönare för inspektion och besiktning av spåren kan vi nu utföra vårt arbete utan att störa tågtrafiken. Det innebär färre avstängningar och mindre störningar för resenärerna, samtidigt som vi får en mer detaljerad och exakt bild av spårens skick. Detta leder till snabbare och mer kostnadseffektiva åtgärder, vilket gynnar hela samhället, kommenterar Erik Hellberg, verksamhetschef hos NRC Group Sverige.
Rent tekniskt fungerar det så att drönare flyger över spåret och samlar in bilddata samt data med hjälp av lidar-teknologi. Dessa data bearbetas sedan för att skapa detaljerade bilder och information om till exempel kontaktledningen, ballast, vegetation och andra fasta och utsträcka objekt anläggningen.
Bilderna analyseras ytterligare för okulär besiktning, varpå slutresultatet uppges bli en skräddarsydd rapport som kan anpassas efter mottagarens behov.