Skånepolisen uppges ha inlett förundersökning mot Greencarrier och den turkiska transportören Ekol, som misstänks för att på olagligt sätt ha bedrivit inrikestransporter med turkiska lastbilar och chaufförer. Nu går Greencarrier över till EU-registrerade dragbilar på den svenska delsträckan.
I en artikel den 2 juni beskriver Helsingborgs Dagblad misstankarna mot det svenska speditionsföretaget Greencarrier, som är profilerat på miljövänliga transporter.
Greencarrier säger sig tillsammans med det stora turkiska transportföretaget Ekol stå för över 30 procent av trafiken mellan Turkiet och Sverige. Enligt Helsingborgs Dagblad misstänks Ekol för att systematiskt ha brutit mot svensk yrkestrafiklagstiftning, genom att serva Greencarrier med transporterna på inrikessträckan mellan hamnarna i Malmö och Göteborg och slutkunder i Mellansverige. Inrikessträckan i Sverige är sista ledet i Ekols transportkedja genom Europa.
Ett tiotal turkiskregistrerade dragbilar med turkiska chaufförer ska ha utgått från Malmö hamn, och lika många från Göteborgs. Till slutkunderna hör enligt tidningen Kappahl och Lindex.
Som svar på uppgifterna säger sig Greencarrier nu ha gått över från de turkiska dragbilarna till att kontraktera EU-baserade dragbilar – ”i väntan på klarhet om gällande lagstiftning”, som Greencarrier skriver i en offentlig kommentar.
”De trafikupplägg Ekol har för Sverige, med bland annat egna fordon och chaufförer baserade i Sverige, har vid flera tillfällen prövats av juridisk expertis och funnits vara i linje med gällande lagstiftning inom EU”, skriver företaget också.
Enligt Helsingborgs Dagblad, som citerar Skånepolisens förundersökningsledare, gäller brottsmisstanken mot de ansvariga vid Ekol och Greencarrier ”olaga yrkesmässig trafik” respektive ”olaga yrkesmässig trafik, beställartrafik”. Det första ärendet ska ha inletts i november och fler ska ha tillkommit sedan dess.