Green Cargo skär ner på sin verksamhet. Företaget vill minska sin personalstyrka med 600 personer fram till år 2016. Green Cargo avslutar sin service på 40 platser från och med april 2014. Dessutom planerar företaget att ställa av 120 lok.
Efter fem förlustår pågår en genomgripande effektivisering och översyn av hela företaget, enligt pressmeddelanden från Green Cargo. Under en tid har företaget diskuterat om olönsam trafik med sina kunder i olika delar av landet. I några fall har det lett till att volymerna har ökat och att man beslutat sig för att fortsätta trafiken. Men på knappt 40 orter upphör servicen.
– Vi måste bryta förlusttrenden. Att köra olönsamt år efter år är ett hot mot hela vår verksamhet, säger Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.
De platser som Green Cargo lämnar svarar för omkring 4 promille av Green Cargos totala godsomsättning. I fortsättningen kommer man att driva verksamhet på 320 platser i 200 orter.
Företaget har inlett förhandlingar om verksamheten och 5 mars kommer personalinformation att ges över hela landet. Företaget vill minska antalet anställda med 600 personer fram till år 2016.
Green Cargo säger också att man klarar sin produktion med färre lok än vad man har idag. 120 lok av företagets 400 lok kan ställas av. Redan i mars minskar man lokflottan med 33 lok.
Kalix är ett exempel på en ort där Green Cargo nu lägger ner. Skälet är att företaget inte levererar mer än en godsvagn i veckan till Kalix och inte kört något gods därifrån på två år.
Alternativet som Green Cargo nu lägger fram är att kalktransporterna till Karlsborgs- bruk utanför Kalix, ska köras med tåg rakt in på bruksområdet. Sågade trävaror kan levereras med tåg till Haparanda och sedan fraktas 50 km med biltransport till Kalix. Green Cargo kan svara för både lossning och biltransport från Haparanda, enligt förslaget.