Stena Recycling låter Green Cargo ta över transporterna av skrot mellan sina återvinningsanläggningar. Sedan 2008 har Stena Recycling drivit tågtransporter i egen regi med hjälp av diesellok och vagnar som tidigare tillhörde Vägverket.
Sedan tidigare har Stena Recycling transporterat en stor del av sina skrotlaster med tåg i egen regi. Skrotet går till fragmentisering och till smältverk runt om i landet. Det är bland annat på västkusten mellan Göteborg och Malmö och från Jordbro till Hofors och Hallstahammar.
Stena övertog fem renoverade diesellok från det gamla Vägverket, tillsammans med något hundratal vagnar när man gick över till tågtransporter 2008. Vagnarna tar växelflak som är öppna upptill som också använts för transporter av vägsalt. Stena har haft ett tiotal egna lokförare anställda för den här trafiken.
Från och med 11 juni är det Green Cargo som tar över tågtransporterna som huvudleverantör åt Stena. Det blir eldrivna lok som kommer att användas på de långa sträckorna. Diesellok fortfarande krävs vid växlingen av tågen.
Green Cargo räknar med att verksamheten kräver att 45 vagnar finns i omlopp. Man uppger att Stena Recyclings anläggningar kommer att får tågförbindelse två till fem gånger i veckan.
Stena säger att totalt lite mer än 16000 lastbilstransporter kan ersättas varje år genom tåglösningen.