Får fortsatt förtroende att driva färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet.
Rederikoncernen Gotlandsbolaget och dess dotterbolag Destination Gotland får fortsätta att driva trafik på färjelinjen mellan Gotland och fastlandet även under trafikperioden 2027-2035. Det står klart efter att Trafikverkets upphandlingsprocess nu har avslutats.
Gotlandstrafiken kommer att bedrivas med tre snabbgående fartyg som går under svensk flagg och har svenska kollektivavtal. Däremot är det ett danskt dotterbolag till Gotlandsbolaget som kommer att ansvara för ekonomisk och strategisk ledning, något som enligt rederiet görs för att ”bemöta de skilda skattemässiga förutsättningar som idag råder” till följd av den svenska tonnageskatten.
Rederiet uppger i ett pressmeddelande att ”regeringen arbetar med att utveckla den svenska tonnageskatten vilket skulle kunna innebära att svensk sjöfart får jämlika villkor med internationella rederier”, och tillägger:
”Gotlandsbolaget ser med tillförsikt på möjligheten att Gotlandstrafiken i sin helhet kommer att inkluderas i det utvecklade svenska skattesystemet. Om regeringen fattar detta beslut, kommer även ansvaret för ekonomisk och strategisk ledning placeras på Gotland.”
Den upphandlade färjetrafiken går mellan Visby och Nynäshamn respektive Visby och Oskarshamn. Färjorna är höghastighetsfartyg med en restid på drygt tre timmar.