Rederi AB Gotland har ingått samarbete med Uppsala universitet för att utveckla fossilfri vätgasdrift för Gotlandstrafiken. Målet är att ha ett vätgasdrivet fartyg i trafik år 2030.
Forskningsprojektet leds av forskare från Uppsala universitet (Campus Gotland) och från Gotlandsbolagets sida deltar man via bolaget Gotland Tech Development.
Projektet syftar till att kunna presentera ett komplett, hållbart och tillförlitligt system för fossilfri vätgas som ska vara implementerat senast år 2030.
Då ska nämligen det vätgasdrivna koncepfartyget Gotland Horizon vara redo att sättas i trafik mellan Visby och fastlandet.
Inga negativa utsläpp
Med hjälp av gasturbiner i kombination med ångturbiner uppges den vätgasdrivna trafiken kunna fortsätta med samma hastighet som idag, men utan några negativa utsläpp. Dessutom kommer gasturbinerna genom sin multi-fuel-funktion att vara förberedda för att hantera andra typer av fossilfria bränslen i takt med teknikutvecklingen och tillgången på olika drivmedel.
— Vi är övertygade om att teknikutvecklingen kommer möjliggöra en utsläppsfri sjöfart, och vårt arbete med att ta fram ett koncept för ett utsläppsfritt fartyg är en väldigt viktig del för att kunna skapa en klimatneutral Gotlandstrafik, säger Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, i en kommentar till Gotland Horizon-projektet.
Miljonprojekt
Enligt regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige kommer vätgas att få en viktig roll i utvecklingen av ett fossilfritt Sverige, något som visar sig genom att statliga Energimyndigheten nu går in och stöttar Gotlandsbolagets forskningsprojekt med drygt tre miljoner kronor.
Rederi AB Gotland ska i två år tillsammans med forskare vid Uppsala universitet utveckla och utvärdera systemlösningar för att använda vätgas framställd med fossilfri el via elektrolys som bränsle.
– Det är fantastiskt roligt att få möjlighet att på detta konkreta sätt kunna bidra i omställningen till den hållbara sjöfarten. Genom samarbetet med våra industriella partners tillför vi stor branschkompetens och får goda möjligheter att se våra resultat förverkligas i närtid, kommenterar Björn Samuelsson, projektledare och forskare i kvalitetsteknik vid Uppsala universitet, Campus Gotland.