Gothenburg Roro Terminal har avslutat förhandlingarna med Transportarbetarförbundet och drar personalen med 65 personer. Nedskärningen kommer efter att Stora Enso lagt om sitt transportnät. Ursprungligen varslades ett 90-tal vid terminalen.
Att stora Stora Enso nu flyttat navet för sitt transportnät till Zeebrügge i Belgien är orsaken till att Gothenburg Roro Terminal gör personalnedskärningar. Avgångarna i terminalen har minskat från 22 till 16 stycken i veckan. Trafikförändringarna skedde i 14 november:
• Stora Ensos anlöp från Finland togs bort,
• DFDS har lade ner sin linje till Stora Ensos terminal i Tilbury i Storbritannien,
• Stora Ensos avgångar till Zeebrügge drogs ner från sex till fyra i veckan.
– Vi tvingas minska med 65 personer, från en ursprunglig styrka på cirka 240 personer, säger Björn Wånge, vd för Gothenburg Roro Terminal. Förhandlingarna om arbetsbrist och övertalighet med Transportarbetarförbundet avslutades i slutet på november. Även Hamnarbetarförbundets avdelning 4 har suttit med i förhandlingarna, men avtalet har tecknat med Transport. På tjänstemannasidan är förhandlingarna med Ledarna och Unionen avslutade.
– Jag vill poängtera att vi trots nedskärningarna har ett digert jobb framför oss med att effektivisera oss ytterligare, detta för att bli konkurrenskraftiga, säger Björn Wånge.
Flera av de som fått lämna Gothenburg Roro Terminal har fått jobb i andra delar av hamnen, bland annat i den så kallade blixtkåren. Det har också gjort en hel del pensionslösningar. Samtidigt väntas volymerna öka i PLC, Paper Logistics Center, som är en del av terminalen.
PLC är på 14 000 kvm och används för omlastning av papper och annat gods, exempelvis mellan järnväg och olika typer av lastbärare. Just nu byggs kapaciteten ut med tre nya så kallade crossdockportar, vilket ökar kapaciteten med 30-40 procent upp till ca 300 000 ton om året.
Mats Udikas