Ny plattform för digitala anlöp ska ge effektivare resursplanering för alla hamnaktörer.
Göteborgs Hamn lanserar en ny plattform kallad ”Digital Port Call” som enligt hamnen utgör en genomgripande digitalisering av fartygsanlöpsprocessen i hamnen.
Den nya plattformen blir en ny del av hamnens maritima infrastruktur som uppges skapa ”helt nya förutsättningar för snabbare, effektivare, säkrare och mer hållbara anlöp”.
Bakgrunden till den nya plattformen är att vid varje fartygsanlöp så aktiveras en mängd aktörer i hamnen, exempelvis rederier, terminaler, bogserbåtar, lots, båtmän och trafikplanerare.
Informationen mellan dessa aktörer ska nu kunna synkroniseras på ett bättre sätt.
– Med vår plattform Digital Port Call kan all nödvändig information samlas och bearbetas till en gemensam lägesbild som ger ett databaserat beslutsstöd under processen. Det ger bättre förutsägbarhet och möjligheter till effektivare resursplanering, samtidigt som eventuella störningar kan upptäckas och hanteras tidigt, säger Fredrik Rauer, Manager Port Control hos Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.
Plattformen ger också fartygen möjlighet till så kallade just-in-time-anlöp. Genom att få en ”digital köplapp” i god tid innan anlöpet slipper fartyget stressa in i hamnområdet för en bra slot-tid. Istället kan det anpassa farten under färden från föregående hamn, för att vid ankomst i Göteborgs hamnområde kunna segla direkt vidare till kaj.
Enligt pressmeddelandet förväntas den nya plattformen resultera i en förväntad minskning på 6 000 ton CO2 i hamnområdet per år.