Containerhanteringen i Göteborgs hamn ökade med en enstaka procent under 2012, till 900 000 teu (motsvarande 20-fots containrar). Roro-trafiken minskade däremot med fyra procent. Antalet utskeppade bilar sjönk med hela 31 procent. Totalt ökade godsvolymen I Göteborgs hamn med en procent till 42 miljoner ton under året
Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn urskiljer tre tydliga mönster i hanteringen:
– Handeln med andra världsdelar ökade medan Europahandeln minskade, mer export och mindre import samt mer gods från östkusten via Göteborgs Hamn.
Han säger också att inbromsningen under förra året märktes i hamnen:
– Svagare efterfrågan i Europa gör att industrin söker nya marknader i andra världsdelar. Under 2012 hade vi kraftiga volymökningar på våra direktlinjer till andra världsdelar, medan många av fartygslinjerna inom Europa tappade gods.
I hamnens pressmeddelande noterar han också att två nya direktlinjer till Asien, i kombination med nya järnvägspendlar, till exempel till Sundsvall, gjorde att fler företag på östkusten valde att frakta via Göteborgs hamn.
Antalet containrar som transporterades med tåg till eller från hamnen ökade med hela 10 procent under 2012 och slog nytt rekord. Rorotrafiken minskade med fyra procent under året och landade på 534 000 enheter.
Antalet skeppade bilar minskade mest, med 31 procent. Förklaringen ligger främst i minskad produktion av personbilar i Volvo-fabriken i Torslanda.
I energihamnen ökade volymerna med nio procent till 22,2 miljoner ton energiprodukter under 2012. Uppgången beror främst på större volymer i raffinaderierna. Diesel har ökat särskilt mycket, med 35 procent.