Avfalls- och återvinningsföretaget Renova ingår avtal med australiensiskt företag om leverans av vätgasdrivna bränslecellsfordon.
Det australiensiska företaget ifråga är H2X Global Ltd, som uppges vara landets ledande ledande tillverkare av vätgasdrivna bränslecellsfordon. H2X Global Ltd har nu tecknat avtal med Renova, ett miljöföretag som ägs av 10 kommuner i Göteborgsregionen, om att ta fram vätgasdrivna lastbilar och lätta fordon.
Enligt ett pressmeddelande handlar det om fem arbetsfordon: två tunga fordon varav minst en 18 tons sopbil samt tre mindre skåpbilar med bakgavellift på 3,5 ton.
Inledningsvis gäller det konvertering av fabriksnya fordon från andra leverantörer, och samarbetet omfattar stöd under fordonens hela livscykel.
Samarbetet är en del i det mål som Göteborg satt upp om att stadens egen fordonsflotta ska vara fossilfri redan 2023. Till 2030 ska man ha minskat koldioxidutsläppen med 90 procent i stadens hela transportsystem.
– Renova har under lång tid legat i framkant när det gäller fordonsutveckling. Tillsammans med Göteborgs Stad och andra samarbetspartners arbetar vi ständigt med att utveckla hållbara transportlösningar. Vi tror att samarbetet med H2X Global blir ytterligare ett steg för minskad miljöpåverkan, kommenterar Anders Åström, vd för Renova.
Som skäl till att H2X Global Ltd etablerar sitt europeiska huvudkontor i Göteborg anges bland annat Chalmers tekniska högskola, där forskning pågår om förnybara alternativ och det sker en omfattande innovationsverksamhet kopplad till vätgas. Man påpekar också att det i Sverige och norra Europa finns ledande vätgas- och fordonsleverantörer.
– Vår affärsmodell passar in i det innovativa och framåtblickande skandinaviska tillvägagångssättet. Vår unika fordonsutveckling med superkondensatorer istället för batterier är också en nyckelkomponent, kommenterar Peter Westh, chef för H2X Global i norra Europa.