Göteborgs hamn ska samarbeta med Hamburgs hamn i marknadsföringsfrågor. Göteborg blir därmed en del av ett nätverk med uppemot hundra hamnar i norra Europa. Avtalet presenterades på den stora mässan Transport Logistic i München.
– Medlemskapet ger oss tillgång till Hamburg hamns internationella arenor och aktiviteter. Det ger oss en möjlighet att bygga nätverk med andra viktiga aktörer som också är medlemmar, säger Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs hamn.
– Med tanke på vår strategi att bygga goda relationer med hamnarna i Östersjöregionen och erbjuda dem medlemskap så är vi väldigt glada over att Göteborgs Hamn har valt att gå in som medlem, säger Axel Mattern som är chef för Port of Hamburg Marketing. Magnus
Kårestedt understryker att det endast handlar om samarbete när det gäller marknadsföringen av hamnen. Han ser fram emot draghjälp när det gäller att göra Göteborgs hamn mer känd, främst utanför Europa, exempelvis i Kina. Port of Hamburg Marketing har 14 kontor runt om i världen och 45 anställda.
En stor del av Sveriges utrikeshandel passerar genom Hamburg som är Europas näst största hamn. Exempelvis lastas drygt 20 procent av den svenska containervolymen om i Hamburg enligt uppgifter från Hamburgs hamn.
Mats Udikas