Container- och rorotransporterna över Atlanten kan bli dyrare och långsammare för svenska företag, när rederiet ACL klipper bort Göteborg från sin USA-slinga. En femtioårig epok i Göteborgs sjöfart avslutas.
– Det här är djupt olyckligt, säger Guy Ehrling, kanslichef för Näringslivets transportråd, om beskedet från ACL
– Vi talar ju i många sammanhang om vikten av att utveckla Göteborgs hamn och det är ju för att den kan ta emot direktanlöpen. Den transoceana trafiken är viktig för att utveckla svenskt näringsliv.
Även Sveriges Skeppsmäklareförenings vd Berit Blomqvist är orolig för konsekvenserna.
– Jag befarar att det kommer att ge ökade kostnader för svensk industri. Omlastningskostnaderna blir stora. När man slipper en omlastning, som man har gjort genom direkttrafiken mellan Göteborg och USA, så blir det billigare, säger hon.
Berit Blomqvist talar om direkttrafiken som en prisdämpare. Även de som låter sitt gods gå med feeder, för att omlastas på kontinenten till andra rederier, kan ha dragit nytta av prisutmaningen som direkttrafiken har stått för. Om det stämmer kan förändringen höja priserna på sjötransporter mellan Sverige och Nordamerika generellt. Feederanslutningar kan ha en fördel i större flexibilitet vad gäller färdvägar och frekvens, men för svensk industri ser hon det ändå sammantaget som viktigt att direktanlöpen finns.
Så sent som i slutet av 2015 satte ACL in vad som då var världens största så kallad conro-fartyg på slingan över Göteborg. Conrofartyg är kombinerade container- och rorofartyg. Slingans övriga hamnar i Europa är Hamburg, Antwerpen och Liverpool. På den amerikanska sidan hör New York och Baltimore till stoppen.
Berit Blomqvist tycker sig bestämt se en koppling mellan nedläggningen av anlöpet och de senaste årens fackliga konflikt mellan Hamnarbetarförbundet och terminaloperatören APM Terminals.
– Det här går tillbaka till hamnkonflikten. Även om Hamnarbetarförbundet, som är största fackföreningen i hamnen, inte har bedrivit konfliktåtgärder under hela hösten så vet alla att det alltid finns risk att de gör det nästa vecka, eftersom de inte har skrivit på fredsavtal.
ACL, Atlantic Container Line, ägs av italienska Grimaldi men har svensk bakgrund. Trafiken startades 1967 i ett samarbete mellan bland annat Walleniusrederierna, Svenska Amerika Linjen och Transatlantic.
– Det är därför det här är så symboliskt för oss göteborgare, säger Berit Blomqvist.
Till den oceantrafik som nu fortfarande anlöper Göteborg hör Maersks och MSC:s allians 2M som lägger till med stora containerfartyg hos APM Terminals. Gentemot Mellanöstern och Indien samsas norska Höegh och koreanska Glovis om en roroförbindelse för nya fordon, där Göteborg är med på huvudslingan. Också Wallenius Wilhelmsen transporterar nya fordon med roro via Logents terminal, och gör vissa direktturer mot USA men att döma av ruttkartorna på rederiets sajt omlastas det mesta i Bremerhaven.
Alexander Kristofersson