Eskilstuna kombiterminal har investerat i ett nytt inpasseringsystem och en ny containerladdare.
– Vi siktar vi på en daglig tåglinje till Norrland, säger Bernt Arehäll, affärsområdeschef i Eskilstuna kommuns fastighetsbolag.
Investeringarna i det kommunalägda Eskilstuna kombiterminal har skett bland annat med EU-bidrag. Affärsområdeschef Bernt Arehäll i kommunens fastighetsbolag understryker att det är terminalens kunder som efterfrågar de här lösnignarna:
– Det här är helt marknadsstyrt, vårt syfte är att få företag att etablera sig i kommunen och dä behöver vi ett riktigt inpasseringsystem och en effektiv kombiterminal.
– Nu siktar vi på att starta en ny daglig godslinje till Norrland. Det kan vara till Sundsvall, Umeå eller ännnu längre norrut, säger Bernt Arehäll. Han menar att intresset för en ny Norrlandslinje är stort. Det visade sig bland annat på den Logistikdag kombiterminalen arrangerade i slutet på september.
Den nya containerlastaren, en ”load plate” från finska Actiw, gör det möjligt att erbjuda fler kunder tjänsten lastning av containrar. Med hjälp av utrustningen lastas godset in i containern snabbare och mer personaleffektivt och med mindre skador. Dessutom får man in upp till 25 procent mer gods per container, konstaterar logistikutvecklare Pär Svensson som dragit upp riktlinjerna för satsningen i Eskilstuna kombiterminal.
Bernt Arehäll påpekar att tågen som går i retur från Eskilstuna till Göteborg till stor del är tomma och att man på containerterminalen naturligtvis strävar efter att att höja fyllnadsgraden. Den nya containerlastaren är en del i den satsningen. Det är åkeriföretaget M4 som ansvarar för driften på kombiterminalen.
Mats Udikas