Nu händer det saker! Volkswagen och Ford har avslöjat sina första formella avtal gällande en bred allians inom vilken man kommer att samproducera samtliga modeller av sina lätta lastbilar. Först ut 2022 blir en gemensam pickup, konstruerad och byggd av Ford.
Inom ramen för den nya Ford-VW alliansen kommer Ford att för båda företagens räkning konstruera och tillverka pickuper i Ranger-Amarok-storlek vilka skall marknadsföras globalt. En bil som kommer att introduceras på marknaden under 2022.
Därefter kommer Ford, för sin egen och Volkswagens räkning, att konstruera och bygga medelstora och stora transportbilar upp till 3,5 ton för den europeiska marknaden. Vilket skulle innebära att exempelvis VW Transporter kan bli producerad parallellt med Ford Transit Custom i Fords fabrik i Turkiet med en Ford-plattform och Ford-motor. VW behöver kapacitet i fabriken i Hannover för den eldrivna minibussen ED Buzz.
VW kommer att utveckla och bygga en ”City van” i sin fabrik i Polen. Vilket bör innebära en ersättare för både VW Caddy och Ford Transit Connect. Naturligtvis både med eldrift och förbränningsmotorer.
Alliansen motiveras med ökad konkurrenskraft genom storskalighet, bättre kundservice samt fler framtida innovationer. Man betonar att alliansen är just ett samarbete, inte ett korsägande. Alliansen räknar med att samarbetet kommer att förbättra företagens årliga resultat före skatt redan från år 2023. Fords och VW:s sammanlagda volym för lätta transportbilar uppgick under 2018 till cirka 1,2 miljoner fordon över hela världen.
Ford och VW har även undertecknat en avsiktsförklaring om samarbete gällande elbilar, självkörande fordon, mobilitetstjänster samt överväger ytterligare framtida fordonsprogram. Ford och VW har även tidigare samproducerat bilar, exempelvis familjebussen VW Sharan som från 1995 byggdes i ett samarbetsprojekt med Ford vars version hette Galaxy. Även Seat Alhambra ingick i projektet och bilarna byggdes i Setubal i Portugal.
Transportnytts kommentar: Vi får väl tro vad vi läser i ett officiellt pressutskick. Men, visst låter det osannolikt att VW skulle släppa nästa generation av nya succébilen VW Crafter för att utveckla en helt ny bil hos Ford? Efter att nyligen ha byggt en ny Crafter-fabrik i Polen och konstruerat en helt ny framgångsrik produkt som är komplett med fram-, bak- alternativt fyrhjulsdrift samt med ny automatlåda och även med eldrift. Vi tror på en ny Ford-konstruerad VW Crafter, när vi har sett den.
Christer Andersson
<byline> Volkswagen