Framtidens containerfartyg ska bli betydligt renare, effektivare och lättare att lasta. Det föreslår en företagsgrupp som nu visat sitt konstruktionsförslag.
Ett konsortium bestående av ABB, Odense Maritime Technology OMT, Gaztransport & Technigaz GTT, Caterpillar Solar Turbines, det franska rederiet CMA CGM och dess dotterföretag CMA Ships, samt klassnings- och konsultföretaget DNV GL har lagt fram en plan på ett miljövänligt containerfartyg.
Företagen samarbetar med sina respektive specialiteter i ett projekt kallat Perfect joint industry project (JIP).
Projektet har nu utvecklat en eldriven ultra large container vessel (ULCV) med en kapacitet på 20 000 teu, där elkraften genereras av en kombinerad gas- och ångturbin (Coges) eldad med flytande naturgas, LNG.
Projektmålet har varit att med LNG som primär energikälla utforma en fartygsmodell som har minst samma lastkapacitet som dagens containergiganter, men med mycket låg utsläppsprofil.
Eldriften gör det möjligt att placera elkraftsanläggningen och motorerna i skilda delar av fartyget. Och då Coges-systemet ger elkraft till både propellrar och till fartygets andra elsystem behövs inte längre något maskinrum. Det skapar mer utrymme för containrar, som dessutom kan placeras mer flexibelt.
Fartyget har även en ny skrovfrom med vertikal bog skräddarsydd för verksamhetsprofilen och en högeffektiv propellerdesign i kombination med ett mot-roterande propellermontage som ökar framdrivningseffektiviteten med omkring 5 procent.