Skepp som bär cirka 800 containerenheter i matartrafiken längs kusterna tycks ha sett sina bästa dagar, konstaterar analysföretaget Alphaliner. Nu efterfrågas större fartyg överallt.
Det är den lägre hanteringskostnaden per containerplats som gör fartygen i intervallet 1000–1200 standardcontainerenheter (teu) mer attraktiva för fraktföretagen än de mindre i intervallet 700–900 enheter och därunder. Det konstaterar Alphaliner.
Av så kallade cellulära fartyg på 500–999 enheter var 7,5 procent obelagda i juli, att jämföra med motsvarande ”arbetslöshetssiffra” för motsvarande containerfartyg på minst 1000 enheter: 3,5 procent.
Det var 58 fartyg som var obelagda i det mindre spannet, och av dem var hela 54 sådana som erbjuds för chartring. De som har ratat båtarna är alltså fraktoperatörer som själva inte äger fartyg.
Alphaliner noterar att mindre fartyg successivt har övergivits ända sedan 100-enhetersfartyg var vanliga på 1970-talet. De senaste 2–3 åren har fartygen på 500–600 enheter lämnats sysslolösa på chartermarknaden, och nu ser vi alltså även dem på 700–900 containerenheter väljas bort.