Efter en årlig tillväxtsiffra för transportarbetet på bara 1,4 procent under 2013, noterade den internationella flygfraktsbranschen ett lyft i januari 2014 på hela 4,5 procent gentemot ett år tidigare.
Den uppsnabbade förbättringstakten i branschen framgår av siffror från den internationella flygorganisationen Iata, och det är rimligt att tolka den som ett uttryck för att världskonjunkturen på tillverkningssidan har börjat repa sig.
Den brittiska marknadsanalysfirman TI, som är specialiserad på transport och logistik, observerar dock att flygfraktens ökning är mindre än vad som är att vänta när tillverkningsindustrin växer så snabbt som den gör. Historiskt brukar efterfrågan på flygfrakt öka två procentenheter för varje en procent som tillverkningsindustrin växer, men den här gången är förhållandet i princip ett till ett.
TI finner den sannolika förklaringen i att det pågår en omfattande så kallad nearshoring av teknikprodukter. Den innebär att västerländska företag under lågkonjunkturen har flyttar hem produkten av av tekniskt avancerade varor – sådana som står för en stor del av fraktflygets volymer – till sina egna länder eller länder i närheten.
Till stöd pekar TI på banken JP Morgans globala tillverkningsindex, vilket på senare tid visat upp väsentligt snabbare tillväxt i Europa och Nordamerika än i Asien.