Ryska Volga-Dnepr, vars flygplan används när särskilt stora föremål ska flygfraktas, har vållat turbulens genom att göra slut med sina representanter i charterförmedlarledet. Draget höjer tempen i diskussionen om godstransportbranschens mellanhänder. Kan de behålla sin roll eller är de på väg mot samma öde som privatresornas resebyråer?
”Då vi planerar att utveckla vår verksamhet ytterligare och stärka vår direktförsäljning globalt, behöver vi härmed informera er om att Volga-Dnepr Airlines avslutar sina affärer med mäklare överlag.”
Beskedet i mejlet, eller för somliga Whatsapp-meddelandet, där det ryska flygbolaget den 11 september sa tack och adjö till sina mäklare (på engelska brokers), kom plötsligt för de flesta. Skeendet och reaktionerna återges av den brittiska branschsajten The Loadstar. Meddelandet gick även ut till vissa speditörer i kundledet.
”Vi är rätt upprörda. Vi har arbetat med Volga-Dnepr i 27 år och gjort en massa arbete med dem”, svarar en mäklare till The Loadstar. ”Vi kan inte förstå varför det inte funnits någon dialog, i stället för ett mejl.”
Huruvida även speditörerna omfattas nämns inte uttryckligen, men många av dem har fått oro väckt av att meddelandet skickats till vissa av dem, och att det hela motiveras med ambitionen att stärka direktförsäljningen.
Volga-Dnepr Airlines är nu inte ett fraktflygbolag i mängden. Mest känt är bolaget för sina tolv plan av modellen Antonov 124-100, med rekordstort lastutrymme på 1050 kubikmeter och maxlast på 120 ton. Att dessa finns tillgängliga för charter, ofta vid projekttransporter, har inneburit en roll för mäklare att förmedla deras kapacitet. Men å andra sidan är Volga-Dnepr Airlines idag helt dominerande i sin nisch, väl känt bland de tänkbara kunderna. Och att transporterna ofta är specialprojekt bidrar också till att varuägarledets ansvariga ofta har direktkontakter med flygbolaget snarare än att låta mäklare eller speditörer sköta transportapparaten åt dem.
The Loadstar konstaterar att flygbolagets besked väcker blandade reaktioner i branschen. Speditörer lyfter fram sin egen styrkeposition som beställare av transporter på fraktlinjer som opereras av Volga-Dneprs koncernsyster Airbridgecargo (ABC) samt brittiska samarbetspartnern Cargologicair som leasar sin kapacitet från samma källa. Åtgärden av Volga-Dnepr skulle på så vis kunna slå tillbaka mot flygbolaget självt. Andra kommentatorer anser att det ankommer på mellanhänderna att bevisa vilket mervärde var och en av dem har att bidra med inför en framtid där de tekniska förutsättningarna gör direkt försäljning och bokning mellan transportörer och varuägare enklare.