Genom att utveckla rekordstora tågcontainrar vidgar Fortum Värme upptagningsområdet för det skogsflis som ska driva Stockholms nya jättevärmeverk i Värtahamnen. Nu rullar tågen, inför tändningen av pannan om två veckor.
Med kapacitet motsvarande 190 000 lägenheters förbrukning av el och värme är Fortum Värmes nya anläggning tänkt att ge huvudstaden ett väsentligt tillskott av förnybar energi. Grundbultar i logistikupplägget är dels ett fartyg som tar 10 000 kubikmeter flis, dels två tåg à 30 vagnar som turas om att hämta bränsle medan det andra står i Värtahamnen och lossas.
– De är specialdesignade för det nordiska järnvägsnätets maxdimensioner, berättar Fortum Värmes ansvarige, Kjell Nilsson, om de nya tågcontainrar som Fortum sedan cirka två år har utvecklat tillsammans med leverantören, Österrikebaserade Innofreight samt tågoperatören Hector Rail.
Nu som tidigare ryms tre containrar per tågvagn. En rad förändringar gör tillsammans att de nya containrarna kan rymma mycket mer flis och spån än tidigare motsvarigheter. Specialcontainrar som utgått från Europas vanliga begränsningar, och som har varit gängse för den här typen av biomassetransporter, har haft cirka 46 kubikmeters volym och kapaciteten att bära 20 ton nyttolast. Det är anpassat för att ge axeltryck under 22,5 ton. Fortums nya container rymmer istället omkring 58 kubikmeter. Med en lättare järnvägsvagn och ett tillåtet axeltryck på 25 ton går det att lasta var och en av de nya containrarna med 24 ton – alltså 20 procent mer vid viktbegränsning, och ännu större ökning vid volymbegränsning.
Enligt Kjell Nilsson har utgångspunkten varit att lösningen måste vara robust, ekonomisk och baserad på miljöhänsyn. Det sistnämnda är huvudskälet bakom satsningen på tåg och fartyg. Men med tåget når Fortum Värme också fler producenter av bränslet.
– Vi öppnar marknaden för leverantörer som ligger längre bort från Stockholm än vad som tidigare varit möjligt. Det finns en ekonomisk och miljömässig gräns för hur långt man kan köra med lastbil, säger Kjell Nilsson.
– Vi ser i branschen att det finns väldigt starkt intresse för att gå upp i storlekar på lastbärarna – att vi har tänjt på gränserna för vad som är möjligt.
Natten till tisdagen lät Fortum Värme köra ett första tåg mot Stockholmstrakten med biobränsle från Norge, men innan anläggningen i Värtan tas i drift om ett par veckor behöver bränslet läggas i depåer utanför staden.
Om cirka ett halvår väntas leveransen av de toppmoderna lok ska dra tågen framöver. De är primärt eldrivna, med kompletterande dieseldrift utanför nätet men också med möjlighet att köra korta sträckor på batteri. Det ska ge mindre utsläpp och buller i terminalmiljöerna, där rangeringen i Värtahamnen i samma syfte kommer att skötas av ett batteridrivet speciallok.
Lossningen i Värtan kommer att ske med specialbyggd lossningsrobot, också den framtagen tillsammans med Innofreight. Fortum Värmes totala investeringar för den nya värme- och elpannan inklusive logistiklsatsningarna är cirka 4,5 miljarder kronor.
– Många transportköpare vill kunna lasta högre vikter och större volymer både per vagn och per tåg, kommenterar Hans Boysen, transportforskare vid Järnvägsgruppen på KTH.
På Transportforum i Linköping nyligen höll han en presentation om 100-tons järnvägsvagnar för rundvirke, skogsprodukter och containrar. Järnvägsgruppen har gjort ett förslag på en vagn för dessa varugrupper. Vagnens axeltryck är 25 ton, den kan därmed ta nyttolaster på upp till 81 ton, istället för 70 ton som motsvarande vagntyper lastar idag.
Alexander Kristofersson
Mats Udikas