Fler fartyg mellan Sydostasien och norra Europa behöver tas ur trafik om containerrederierna ska kunna hålla de priser de har aviserat inför slutet av året, menar analysföretaget Alphaliner. Nya jättefartyg drar upp kapaciteten så att priserna sjunker.
Under sommaren lyckades redarna nästan nå de prisnivåer de hoppats på, lite under strecket 1 500 dollar per containerenhet (teu, motsvarande 20-fotscontainer) som transporterades. Men sedan toppen i juli har det rörliga fraktpriset nästan halverats, till 765 dollar per teu. Det konstaterar analysföretaget Alphaliner i sitt veckobrev.
Två slingor har dragits in tidigare i år, men effekten av det upphävs av de senaste månadernas införande av fartyg med kapacitet på 13 000–18 000 teu.
Rederier har aviserat prishöjningar med mellan 600 och 1 000 dollar per containerenhet inför den 1 november. Alphaliner bedömer att det skulle förutsätta indragning av åtminstone tre linjer på rutter mellan Sydostasien och Nordeuropa, något som inget företag har sagt sig planera för. Under sista kvartalet förra året, 2012, lades trafiken ned på tre linjer, bland dem G6 loop 3 och Maersk AE-9, skriver Alphaliner.