Politikerna i det danska Folketinget är nu överens om att gå vidare med tunnelprojektet till Tyskland. Femern A/S som leder projektet har nu tecknat preliminära kontrakt med entreprenörerna för projektet.
Tunneln under Fehmarn Bält blir 18 km lång och kommer att förbinda danska Rödby med tyska Puttgarten. Förbindelsen ska byggas som en sänktunnel med en fyrfilig motorväg och dubbelspåring järnväg. Enligt nuvarande planering kan trafiken i tunneln vara igång 2028. Budgeten ligger på motsvarande 60 miljarder kronor.
Anläggningsarbetet kan inledas under åren 2018-2020. Men tidplanen är även avhängig beslut i Tyskland. Femern A/S som är det statliga bolag som driver planeringen av tunneln har nu tecknat preliminära kontrakt med entreprenörerna.
Konsortiet Femern Link Contractors med bland annat franska Vinci Construction och holländska BAM blir ansvarig för såväl sänktunneln samt broar och påfartsramper. Cowi är konsult i konsortiet.
Ytterligare ett annat konsortium får ansvaret för muddring och för återställande av markytor. Det är Fehmarn Belt Contractors med bland annat holländska Boskalis, tyska Hochtief, med Sweco som konsult.