Nu har det första godståget rullat in i Stockholms nya hamn Norvik. Till en början så kommer tåget, med Green Cargo som operatör, att ankomma till hamnen två gånger i veckan.
Green Cargo kan komma med fullängdståg med kapacitet på 80 teu till hamnen, motsvarande 40 containrar på 40 fot. I premiärtåget hade man med sig en container som lastades av i Norvik, men hämtade ett 20-tal containrar. Norvik förväntas, åtminstone i början, att främst vara en importhamn. Järnvägsterminalen i Norvik drivs Hutchison precis som containerhamnen.
Det nybyggda industrispåret som leder in i hamnområdet är drygt fyra kilometer långt och är en investering på 800 miljoner kronor.
Robert Vintander som är branschchef för handel och logistik på Green Cargo säger att frekvensen till en början kommer att vara två dagar i vecken. Men han hoppas på att snart komma upp i femdagars trafik.
Norvik ingår i Green Cargos nätverk för containertransporter med ett 40-tal orter i Sverige och Norge. Från Norvik levererar man till Göteborg över en natt. Ska godset norrut kan det ta två nätter, som exempel.