Polisen och tullen får rätt att låsa fast utländska lastbilar, så kallad klampning. Det blir också möjligt att ta ut sanktionsavgifter på 20 000 kronor av transportföretag som bryter mot EU:s regler om tillfälliga inrikestransporter, så kallat cabotage, enligt Transportstyrelsen.
Det var förra året som regeringen gav Transportstyrelsen i uppdrag att ge förslag om att effektivisera kontrollerna av så kallade cabotagetransporter. Det är tillfällig inrikestrafik som drivs av företag som är registrerade utanför landets gränser. Enligt EU:s regelverk är tillfällig inrikestrafik tillåtet i viss omfattning. Men landets yrkesförare har länge riktat hård kritik mot att utländska åkerier bryter mot EU:s cabotageregler.
Transportstyrelsen föreslår att polisen kunna kräva av transportföretagen att de kan visa att de följer EU-förordningen om cabotage. Det kan exempelvis ske genom elektronisk överföring av uppgifterna om transporten. Frakthandlingarna behöver nämligen inte följa med transporten.
Om olagligt cabotage upptäcks ska polisen få rätt att ta ut en sanktionsavgift på 20 000 kronor. Avgiften tas ut direkt vid kontrollen som ett förskott.
Enligt förslaget blir det också möjligt för polis och tull att hindra fortsatt färd med lastbilen. Några skäl för att hindra fortsatt transport kan vara att sanktionsavgiften ännu inte är betald eller att föraren eller fordonet är en fara för trafiksäkerheten.
Transporten kan stoppas genom att:
• ta hand om frakthandlingarna
• ta hand om fordonsnycklarna
• ta hand om nummerplåtarna
• klampa fordonet, det vill säga sätta på ett mekaniskt eller elektroniskt lås.