Den skenande Scania-lastbilen stoppades genom en unik och uppmärksammad räddningsinsats i maj 2019. Nu åtalas lastbilsföraren för falskt larm.
Det var i maj 2019 som den idag 26-årige föraren i en Scania-lastbil som ringde SOS Alarm och uppgav att hans lastbil skenade, det vill säga att växellådan hade fastnat på sexans växel vid ett motorvarvtal på cirka 2400 rpm när han accelererade upp efter ett trafikljus i Alingsås på väg österut.
Polisen inledde omedelbart en omfattande räddningsinsats där lastbilen – en Scania med treaxlat tippflak – eskorterades av polisen i över en timme och där en servicetekniker från Scania instruerade föraren över telefon innan lastbilden till sist stannade efter att ha dirigerats ut på en åker utanför samhället Lundsbrunn nästan tio mil österut.
Polisen hade aktivt letat efter ett lämpligt ställe där lastbilen kunde köra av vägen utan att riskera att välta. Sedan hade man vinkat in en 17-årig traktorförare som jobbade extra som maskinförare på en mjölkgård och kom körande längs med E20 i närheten och bett honom att fylla igen diket vid vägkanten på den tilltänkta platsen där lastbilen skulle köra av vägen.
Nu har lastbilsföraren åtalats för falskt larm och vårdslöshet i trafik och brottet rubriceras som grovt med hänvisning till att räddningsinsatsen var mycket resurskrävande och orsakade stora trafikstörningar.
Efter att ha gjort en mycket omfattande teknisk undersökning där man gått igenom lastbilens funktioner, all lagrad fordonsdata och den elektroniska färdskrivaren så har Scanias tekniker och experter inte kunnat hitta några fel eller felkoder på lastbilen och inte heller något som stöder förarens uppgifter om att han försökt bromsa lastbilen eller att växellådan låst sig.
Föraren nekar till brott och hävdar istället att bromsarna måste ha återfått sin funktion av den smäll lastbilen fick då den körde ut på åkern.