Det lilla nischade svenska flygbolaget har ställt om sin verksamhet rejält och hittills lyckats återanställa över nio av tio permitterade.
Med en flotta bestående av fem mindre jetflygplan med kapacitet på max 14 passagerare och två helikoptrar så var flygbolaget Svenskt Industriflyg AB, med bas på Bromma flygplats, nischad mot en flygsektor – affärsflyget och industritransporter– som drabbats hårt under pandemin.
I början av pandemin tvingades Svenskt Industriflyg permittera de allra flesta ur sin personal. Men ganska snart påbörjade man en omställning av verksamheten genom att inleda ett samarbete med företaget Skandinavisk Biohygien Teknik AB (BHT), som hjälpte Svenskt Industriflyg med att sjösätta och börja använda ett beprövat system för snabb decinfisering av sina flygplan inför varje flygning.
BILDEN T H: Svenskt Industriflygs vd Brian Liddle berättar i en intervju med SVT Nyheter om omställningen av verksamheten.
På så vis har Svenskt Industriflyg sedan lyckats ställa om sin verksamhet till sjukvårdstransporter världen över, där man bland annat transporterar skadade och covid-sjuka som behöver respiratorvård under transporten.
Den lyckade omställningen har gjort att Svenskt Industriflyg kunnat återanställa 95 procent av sin permitterade personal. En hemlighet bakom bolagets framgångar är att man har en flygplansflotta där många av planen har lång räckvidd, vilket gjort att man kunnat ta uppdrag utomlands och göra interkontinentala transporter.
– De normala ambulansflygen håller sig i luften i omkring tre timmar, medan det här kan vara i luften i upp till tolv timmar, förklarar Svenskt Industriflygs vd Brian Liddle i en intervju med SVT Nyheter, syftandes på ett av bolagets flygplan – en Dassault Falcon 7X.
Enligt Svenskt Industriflygs vd Brian Liddle var det en enskild händelse som kan ha varit avgörande bakom beslutet att ställa om verksamheten:
– Vi fick sticka iväg med ett läkarteam för att hämta en liten flicka som behövde hjälp. Vi var med och fick se när läkarna räddade hennes liv. Det gjorde djupt intryck på mig, sade Brian Liddle i en intervju med SVT Nyheter nyligen.
BILDEN UNDER: I arbetet med att ställa om verksamheten och bygga om flygplanens interiör tog Svenskt Industriflyg hjälp av läkaren och entreprenören Mouna Ezmaeilzadeh som haft uppdrag som strategisk rådgivare åt flera organisationer under pandemin. Ur SVT Nyheters reportage.