De framgångsrika försöken med 74-tonstransporter av rundvirke följs nu upp med lika tunga bilar fyllda med flis. Nu har den första börjat rulla i Mellansverige.
Det är Dalafrakt som för Storaensos räkning kommer att köra den nya bilen, med flis från sågverk i inlandet till massafabriker vid kusten. Dispensen för vikt upp till maximalt 74 ton ska jämföras med den normala maxvikten för lastbilar, på 60 ton.
I stort sett gäller dispensen i detta fall hela Mellansverige, med undantag för exempelvis vissa broar som inte är byggda för totalvikten. Vägslitaget ska dock inte bli större än med ett konventionellt fordon, eftersom 74-tonsbilen får ytterligare två hjulaxlar att fördela vikten på.
Företagen bakom den nya bilen framhåller att den kommer att hantera returtransporter av olika godsslag, till exempel färdig massa från Skutskär till Kvarnsveden efter att den förstnämnda fått sin flisleverans. Det ska minska tomkörandet.
Bilen är del av projektet En trave till, där fordon på 74 ton har testats sedan 2009. Hittills är det rundvirke som har körts med så tunga bilar. Enligt Storaenso minskar bränsleförbrukningen för ett givet transportarbete med 8–12 procent när de större fordonen körs. Dessutom uppges olycksrisken minska genom att färre fordon rör sig på vägarna.
Regeringen håller på att utreda en utvidgning av möjligheterna att köra tyngre bilar, och inom skogsindustrin hoppas man nu på ett färdigt regeringsförslag under hösten om att 74-tonsbilar ska tillåtas i stor skala.