Under april handlade fler svenskar än någonsin på nätet. Hela 78 procent gjorde något nätinköp under månaden. Det uppger e-barometern som också konstaterar att kategorin skönhet och hälsa är den varukategori som flest handlar från.
E-handeln påverkas kraftigt av coronakrisen. Det konstaterar e-barometern som nu börjat uppdateras varje månad, istället för en gång om kvartalet som tidigare. Man har ökat frekvensen och ger nu ut en rapport varje månad istället för varje kvartal tidigare för att kunna bättre följa de snabba svängningarna.
E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
I rapporten för april mätte man upp att 78 procent handlat på nätet, en rekordsiffra. Av e-barometern framgår också att kvinnor handlar mer på nätet än män, 82 procent. Den flitigaste gruppen är kvinnor i åldrarna 30 – 49 år, här handlade 88 procent på nätet under månaden.
E-handeln växte kraftigt under april, med 44 procent jämfört med samma månad förra året. Men samtidigt är det hela 37 procent av de tillfrågade som nu säger att de kommer att minska på sin konsumtion, både i fysisk handel och på nätet. 12 procent tror att de kommer att handla mer under den kommande tiden.
Kraftigast växte e-handeln i den äldsta konsumentgruppen i åldern 65-79 år. Här var tillväxten inte mindre än154 procent. Förklaringen är att coronapandemin gjort att de äldre börjat handla dagligvaror på nätet i en mycket omfattning än tidigare.
Sett till de olika varukategorier så har kategorin skönhet och hälsa, där apoteksvaror ingår, gått upp topp. 45 procent de tillfrågade hade gjort nätinköp i den kategorin under april. Dagligvaror hör också till de kategorier som vuxit fortast
De fem vanligaste e-handelskategorierna är:
Skönhet och hälsa 45 procent
Kläder och skor 40 procent
Böcker och media 24 procent
Hemelektronik 21 procent
Dagligvaror 21 procent