Avgaser från billig tjockolja ”tvättas” och släpps ut i vattnet.
Det omdiskuterade användandet av så kallade skrubbrar på fartyg har återigen studerats av forskare på Chalmers. Den här gången gäller det användandet av skrubbrar hos fartyg som färdats i Östersjön.
En skrubber är ett slags reningssystem för de fartygsavgaser som bildas efter förbränning av tjockolja. Enkelt utryckt pumpas havsvatten upp och sprayas över avgaserna, vilket gör att utsläppen av exempelvis svavelföreningar inte når luften.
Det låter förstås utmärkt, om det inte vore för det faktum att utsläppen istället släpps ut i vattnet.
Enligt en ny studie från Chalmers har dessa utsläpp gett upphov till föroreningar i Östersjön som motsvarar samhällsekonomiska kostnader på över 7 miljarder kronor mellan åren 2014 och 2022.
Samtidigt konstaterar forskarna att rederiernas investeringar i skrubbertekniken redan är hemräknade för majoriteten av fartygen. Det innebär att branschen nu tjänar mångmiljardbelopp på att driva sina fartyg på billig tjockolja i stället för renare bränsle.
– Vi ser en tydlig intressekonflikt, där privata ekonomiska intressen uppnås på bekostnad av den marina miljön i ett av världens mest känsliga hav, kommenterar Chalmersdoktoranden Anna Lunde Hermansson, som är en av författarna till den nya studien.
Noterbart är att i nämnda summa så har forskarna inte inkluderat kostnader vid utsläpp av tjockolja från fartyg som använder skrubbrar. De mångmiljonbelopp som går åt för att sanera olja efter grundstötta fartyg, som exempelvis Marco Polo utanför Blekinge i höstas, finns därför inte med i beräkningarna.
– Om inte skrubbrarna funnits skulle inga fartyg alls ha tillåtits använda detta smutsiga bränsle. Därför är skrubberfrågan högst angelägen för att driva sjöfarten mot lägre miljöbelastning, kommenterar Anna Lunde Hermansson.
Om studien:
I studien har Chalmersforskarna räknat på såväl externa kostnader för skrubberutsläppen, som på ekonomiska balansräkningar för över 3 800 fartyg som investerat i skrubbertekniken.
Artikeln ”Strong economic incentives of ship scrubbers promoting pollution” har publicerats i Nature Sustainability. Studien är genomförd av Anna Lunde Hermansson, Ida-Maja Hassellöv, Tiia Grönholm, Jukka-Pekka Jalkanen, Erik Fridell, Rasmus Parsmo, Jesper Hassellöv och Erik Ytreberg. Forskarna är verksamma vid Chalmers tekniska högskola, Meteorologiska institutet i Finland och IVL, Svenska Miljöinstitutet.