
Ett 89 meter långt lastfartyg i Varbergs hamn har belagts med nyttjandeförbud sedan i fredags, på grund av en lång lista med säkerhets- och arbetsmiljöbrister. Fartyget är lastat med explosivt gods och är på väg till Mellanöstern, enligt medieuppgifter bland annat från Bofors.
Fartyget Whiskey Trio ägs av den turkiska operatören Trio Shipping och är Panamaflaggat. Transportarbetareförbundets ombudsman Göran Larsson, som är inspektör för den internationella sammanslutningen ITF, var den första att inspektera fartyget i Varbergs hamn i fredags. Då hade en sjuk besättningsman hört av sig om att han förhindrats av kaptenen att uppsöka läkare.
ITF-inspektören Göran Larssons bilder visar på brister i arbetsmiljön. Göran Larssons foton från fartyget visar skräpig interiör och gammal frostskadad mat. Han uppger att vattnet ombord var slut, och vissa medarbetare uppgavs ha löner långt under de 1 070 dollar per månad som FN-organet ILO kallar för lägstalön. Han fann bland mycket annat att lastcontainrar var illa surrade. Kombinationen av oljespill, explosiv last och en löst liggande 380-voltskabel längs hela fartyget framhåller han som särskilt bekymmersam med tanke på Varbergs säkerhet.
Rederiet Trio Shippings ägare vill starkt tona ned kritiken.
Även Transportstyrelsens inspektör kom till fartyget på fredagen. Inspektören antecknade nedslag på 23 punkter innan inspektionen avbröts och fartyget belades med nyttjandeförbud, berättar Tomas Åström, Transportstyrelsens ansvarige för fartyg. Två klassningssällskap, som hanterar flaggstaten Panamas tillståndsgivning, har nu att förhöra rederiet och besättningen på alla hemläxor innan Transportstyrelsen kan släppa fartyget fritt att segla. Efter ett möte mellan ett av klassningssällskapen och besättningen på onsdagen konstaterade klassningssällskapets representant, som alltså företräder flaggstaten Panama i sammanhanget, att det ännu inte fanns förutsättningar att godkänna fartyget.
– Tekniska brister mot certifikaten är vanliga men det ovanliga är att certifikatet för det övergripande säkerhetsledningssystemet har så allvarliga brister att man måste belägga fartyget med nyttjandeförbud, säger Tomas Åström till Transportnytt.
Fartyget kom till Sverige från en hamn i England där det enligt vissa uppgifter lastat ett antal containrar med militära raketer.
I Varberg har det lastats med ytterligare tre containrar med explosivt gods, bekräftar Hallands hamnars produktionschef Carl-Henrik Hägg för tidningen GT. Han säger att det var lastat med farligt gods klass 1, det vill säga explosivt, redan när det anlöpte. Slutdestinationen för det svenska godset var Mellanöstern. För GT avböjer Carl-Henrik Hägg dock att kommentera uppgifter som Hallands Nyheter fått om att den svenska lasten skulle bestå i krigsmaterial, utan han påpekar att det är myndigheter som granskar allt gods som kommer till och från Sverige.
Sveriges Television återger uppgifter om att lasten kommer från Bofors, vars tidigare verksamhet sedan ett antal år har delats mellan vapenföretagen Saab respektive BAE. SVT preciserar inte vilket av bolagen lasten skulle komma ifrån men talar i artikeln med Saabdelens pressansvariga, som avböjer att kommentera.
Enligt uppgifter på sajten Marine Traffic är fartyget Whiskey Trio byggt 1989. Det är 89 meter långt och 13 meter brett, med bruttodräktighet strax under 2 000 och drygt 3 200 tons dödvikt.
Alexander Kristofersson