Efter sanering av sprängrester har den tidigare stängda farleden i Göta älv nu åter öppnat. För Vänersjöfarten innebar den oplanerade stängningen stora ekonomiska förluster.
Efter öppningen av den nya Hisingsbron mellan fastlandet och Hisingen pågår nedmonteringen av den gamla Götaälvbron i Göteborg för fullt. Delar av bron sprängs bort, och vid ett sprängningsmoment natten till den 15 november gick något fel.
Detta resulterade i korthet i att betongrester hamnade i farleden, som därmed fick hållas stängd längre än planerat.
Bortforsling av rester
Efter rivning och bortforsling av betongresterna kunde farleden öppnas på nytt fredagen den 26 november, vilket i sin tur innebär att de rederier som ingår i Vänersjöfarten åter kunde låta sina fartyg trafikera rutten Göteborg-Vänersborg.
Under den oplanerade stängningen tvingades de berörda rederierna antingen låta sina fartyg ligga och vänta utanför Göteborg, alternativt styra om dem till andra destinationer. Oavsett vilket innebar stängningen stor påverkan för Vänersjöfarten.
Sexsiffriga belopp
Jens Bäckström, befraktningschef hos Thunbolagen, har till Transportnytt tidigare uppgett att man kommer att kräva ekonomisk ersättning av Göteborgs Stad.
— Ja, absolut. En sådan här oplanerad stängning påverkar oss och våra kunder jättemycket. För vår del handlar det som sexsiffriga belopp som vi går miste om. Det går fort när båtar ligger stilla så här. Så det kommer vi att kräva av Göteborgs Stad, som väl i sin tur får kräva ersättning av den upphandlade entreprenören, säger Jens Bäckström vid Thunbolagen.