Exportgodset stark faktor bakom fortsatt höga volymer i Göteborgs hamn.
Godsflödena i Göteborgs hamn har generellt sett varit relativt stabila under årets första halvår.
Enligt Claes Sundmark, försäljningschef hos Göteborgs Hamn, är det något som ”framför allt kan tillskrivas svensk exportindustri som fortsätter leverera”.
Utan att redovisa några exakta siffror uppges att man däremot sett ett ”ganska stort tapp på importen under första kvartalet, vilket är en logisk följd av minskad svensk köpkraft och ökad försiktighet”.
Under våren och sommaren har dock importvolymerna successivt stabiliserats.
— Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger Claes Sundmark.
Uppspaltat i fraktslag har hamnen ökat med 3 procent på containersidan, samtidigt som antalet containrar som hanteras via järnväg har minskat med 9 procent. Ett skäl till detta uppges vara ”underhållsarbeten på landets järnvägsinfrastruktur och begränsade möjligheter att köra extratåg”.
När det gäller rorotrafiken har den minskat med 6 procent under årets första halvår, något som uppges bero på den minskade importen.
Antalet nya fordon ökade med 12 procent, och Göteborg är fortsatt Sveriges största bilhamn.
Godsvolymer i Göteborgs hamn första halvåret 2023: