Det internationella transportarbetarförbundet ITF utlöste protestaktioner i en rad länder veckan före jul inför Ikeas kunder. ITF uppger att chaufförerna hos heminredningsjättens transportföretag arbetar med undermåliga villkor.
Svenska Transportarbetarförbundet ansvarade för den svenska delen av aktionen med bland annat flygbladsutdelning ägde rum 21 december utanför Ikeas största varuhus i Kungens kurva utanför Stockholm.
Enligt Transport har europeiska fackförbund granskat Ikeas transporter och funnit en rad missförhållanden. Det är bland annat förare med löner under 2 000 kronor i månaden, falska lönedokument, förare som bor i sina bilar flera månader i sträck och brott mot kör- och vilotider.
– Som svensk är det med sorg i hjärtat jag ser de villkor som dessa chaufförer arbetar under. Än allvarligare är det att uppdragsgivaren är ett så välrenommerat svenskt företag som Ikea. De har kanske den bästa CSR-policyn inom svenskt näringsliv, men ändå ser det ut så här, säger Lars Lindgren, förbundsordförande, Svenska Transportarbetareförbundet.
– Från fackligt håll är vi beredda att samarbeta med Ikea för att skapa ordning och reda. Men då måste företaget komma oss till mötes, säger Lars Lindgren i ett pressmeddelande.
Kaisa Lyckdal på kommunikationsavdelningen på Inter Ikea Systems i Holland säger i ett epostmeddelande att Ikea Transport är i kontakt med transportörerna som anmärkningarna gäller.
– Om det finns klagomål på någon av de transportörer som Ikea använder kontrollerar vi detta för att förstå vad det handlar om och vilka åtgärder som behövs. Enligt Lyckdal sätter Ikea Transport tydliga och strikta krav när det gäller löner, arbetsvillkor och säkerhet i Ikeas uppförandekod Iway.
Hon hävdar också att en dialog redan pågår med fackförbunden om villkoren för förarna.
– Ikea Transport följer upp och gör regelbundna revisioner för att säkerställa att koden följs. Vi kräver också att våra transportleverantörer följer relevant lagstiftning.
– Vi har idag en dialog med transportförbund och branschorganisationer, och hoppas och tror att vi tillsammans kan hitta sätt att bidra till en positiv utveckling av transportindustrin.
Mats Udikas