Till sist kom beskedet från EU-kommissionen. DFDS och C Ro Ports kan ta över driften av Älvsborgs Roro i Göteborgs hamn. Därmed har hamnen genomfört alla de privatiseringar man beslutade om för två år sedan.
DFDS och C.Ro Ports tar över Älvsborg Roro AB i början av maj med cirka 280 anställda. I oktober 2010 s tecknade företagen ett 25-årigt avtal med Göteborgs Hamn AB om driften. EU:s konkurrensmyndigheter har sedan dess gjort en utredning av affären.
Enligt utredningen finns det tillräcklig konkurrens på roro-linjerna mellan Göteborg och andra länder i norra Europa, samt det är tydligt att den nya operatören i terminalen måste uppträda på ett icke-diskriminerande sätt och välkomna nya kunder.
Hamnens nya organisation innebär att kommunala Göteborgs Hamn AB fortfarande äger hamnen och all infrastruktur och ansvarar för den långsiktiga utvecklingen. Separata terminalbolag sköter driften.
Containerterminalen i hamnen drivs sedan januari i år av terminaloperatören APM Terminals i Maersk-koncernen och bilterminalen av det svenska logistikföretaget Logent sedan februari 2011. Sedan årskiftet går roro-trafik med trailrar från bilterminalen. Det är det nystartade rederiet North Sea Roro som driver konkurrerande trafik med DFDS på England.