Med parlamentets klubbslag i tisdags för EU:s sjuårsbudget står det klart att kontinentens transportnät får sina tilltänkta 235 miljarder kronor på sju år. Det innebär en rejäl ökning, i syfte att förverkliga planerna på ”Ten-T”, en väv av nio internationella korridorer.
Utfallet den 19 november blev i linje med EU-kommissionens förslag. EU-parlamentet klubbade beloppet, inom ramen för EU:s totala sjuåriga budetram, såväl som kartan över de nio transportkorridorer som pengarna syftar till att stärka. (Se pdf-version av kartan här.)
EU-kommissionens 26,3 miljarder euro på sju år för transportinfrastruktur väntas matchas av en stor mängd pengar från de länder som vill få del av dem, så de totala infrastruktursatsningarna i fråga är tänkta att bli mångfalt större. Av EU-beloppet viks 11,3 miljarder euro för unionens fattiga länder: de östeuropeiska staterna tillsammans med Portugal och Grekland och i viss mån Cypern.
I den ansvarige EU-kommissionären Siim Kallas ord kommer medlen att förvandla ”det befintliga lapptäcket av europeiska vägar, järnvägar, flygplatser och kanaler till ett förenat transeuropeiskt transportnätverk”. Budgeten avser åren 2014–2020, men arbetet med att förverkliga Ten-T-nätet beräknas pågå till år 2030.
Till delsyftena hör att stärka länkarna mellan Öst- och Västeuropa, vidga flaskhalsar, underlätta gränspassager, förenkla byten av transportslag samt minska miljöbelastningen. Ten-T är tänkt att stå för trans-European transport network, även om bokstavsordningen kan förefalla omkastad. Sverige omfattas av en nord-sydkorridor till Sicilien.